۱۰۰میلیارد تومان اعتبار برای واحدهای صنعتی تامین شد

چکیده: معاون صنایع و امور اقتصادی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: از ۳۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده برای بخش صنعت،۱۰۰میلیارد تومان تامین اعتبار شده است.

ˈمحسن صالحی نیاˈروز یکشنبه در نشستی خبری گفت: در مورد ۲۰۰ میلیارد تومان بقیه هنوز موفق به دریافت از خزانه نشده و رایزنی ها در این مورد ادامه دارد.

وی ادامه داد: برای تأمین دو هزار میلیارد تومان منابع بخش صنعت نیز از محل صندوق توسعه ملی، سپرده گذاری نزد بانک ها و فروش مازاد دارایی ها اقدام می شود.

وی اظهار داشت: در این راستا معادل ریالی ۵۰۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی به بانک ها پرداخت شده و به همین میزان نیز از منابع بانکی تأمین اعتبار خواهد شد.

وی افزود: ۲٫۵ درصد سپرده گذاری نزد بانک صنعت و معدن حدود ۵۰۰ میلیارد تومان برآورد می شود که واحدهای صنعتی به مرور در حال دریافت این تسهیلات هستند.

**واحدهایی که قبلا گشایش ال سی کرده اند مشکل دریافت ارز ندارند

معاون صنایع و امور اقتصادی وزیر صنعت با اشاره به کاهش تولید و صادرات صنعتی در نیمه اول امسال و تشریح راهکارهای جبران کاهش تولیدات صنعتی در نیمه دوم سال،گفت: واحدهایی که قبلاً نسبت به گشایش LC اقدام کرده اند به شرط افتتاح اعتبار، از ارز مرجع برخوردار می شوند.

وی در مورد توقف گشایش LC با ارز مرجع برای صنایعی که قبلاً نسبت به انجام امور مربوط به این موضوع اقدام کرده اند، گفت: کالاهایی که با نرخ مرجع ثبت سفارش و برای واردات آنها افتتاح اعتبار انجام شده و پرداختی بابت افتتاح اعتبار صورت گرفته است، مشمول پرداخت ارز مرجع می شوند.

وی تصریح کرد: اگر افتتاح اعتبار توسط یک واحد صنعتی انجام شده و منابع مالی نیز بر این اساس پرداخت شده باشد، گشایش LC باید به صورت کامل صورت گیرد.

معاون وزیر صنعت در مورد گلایه برخی واحدهای تولیدی از توقف گشایش LC با ارز مرجع توسط بانک های خصوصی گفت: ممکن است بخشی از منابع پرداختی برای گشایش LC پرداخت نشده باشد، ولی اگر مشکلی در این زمینه برای واحدهای تولیدی وجود دارد به وزارت صنعت اعلام کنند.

**ارز مرجع به هیچ یک از صنایع تعلق نمی گیرد

صالحی نیا در مورد تأمین ارز مرجع برای بخش صنعت اظهارداشت: به جز دو گروه کالایی دارای اولویت هیچ کدام از صنایع امکان دریافت ارز مرجع را ندارند و تأمین مواد اولیه و اقلام مورد نیاز بخش صنعت با ارز مرجع انجام نخواهد شد.

وی در مورد محاسبه حقوق ورودی کالاها در گمرک براساس ارز مرجع نیز گفت: فعلاً مرجع گمرک همان ارز ۱۲۲۶ تومانی است که براساس قانون محاسبه می شود و اگر قرار باشد نرخ رسمی پایه گمرکی تغییر کند وزارت اقتصاد نظرات خود را اعمال خواهد کرد اما تاکنون درخواستی در این خصوص به ما ارائه نشده است.

* تأمین مالی واحدهای صنعتی اولویت دار

صالحی نیا در ادامه با اشاره به محدودیت های موجود در منابع مورد نیاز برای خرید مواد اولیه بخش صنعت، گفت: این مسئله به یکباره ما را با حجم وسیعی از نیاز صنعت به نقدینگی روبرو کرد که برای استمرار تولید باید نقدینگی بیشتری نسبت به سال های گذشته در اختیار بخش تولید قرار گیرد.

وی تصریح کرد: به همین منظور سرمایه در گردش مورد نیاز واحدهای تولیدی از محل فروش دارایی های مازاد وزارت صنعت، صندوق توسعه ملی و سپرده گذاری نزد بانک ها تأمین خواهد شد.

صالحی نیا تصریح کرد: ۲۰ تا ۲۵ هزار میلیارد تومان مازاد حجمی است که به عنوان تسهیلات بانکی به بخش صنعت پرداخت می شود که این مبلغ از محل فروش دارایی های مازاد وزارت صنعت تامین خواهد شد که حداکثر سود در نظر گرفته شده حدود ۱۶ درصد خواهد بود.

**افزایش تولید راهکارحل مشکلات بخش صنعت

معاون وزیر صنعت،معدن و تجارت افزایش تولید را راهکار رفع مشکلات بخش صنعت ذکر کرد و افزود:در نیمه اول امسال در برخی رشته های صنعتی با کاهش تولید روبرو بودیم که امیدواریم با تمهیدات اندیشیده شده در نیمه دوم سال جبران شود.

وی گفت در پنج ماهه نخست سال جاری تولید فولاد خام نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷٫۶ درصد افزایش داشت که البته ۹۳ درصد از اهداف برنامه را پوشش می دهد و در مجموع تولید محصولات فولادی نسبت به مدت مشابه سال قبل ۰٫۵ درصد افزایش داشته است.

وی گفت:طی همین مدت تولید کاتد مس کاهش هشت درصدی و شمش آلومینیم کاهش ۰٫۳ درصدی داشته است و تولید شمش آلومینیم سه دهم درصد کاهش ،سیمان ۵/۴ درصد افزایش و شیشه جام ۲/۸ درصد افزایش تولید داشته است.

وی همچنین با اشاره به کاهش ۱۰ تا ۱۲ درصدی تولید روغن نباتی در کشور، گفت: تأمین نهاده های تولید در این بخش انجام شده و مشکل کاهش تولید در نیمه دوم سال جبران خواهد شد.

**کاهش ۳۸ درصدی تولید خودرو در پنج ماهه نخست سال جاری

معاون وزیرصنعت،معدن وتجارت گفت: از ابتدای سال تاکنون ۴۰۵ هزار دستگاه خودرو تولید شده است که نسبت به سال گذشته که ۶۲۰ هزار دستگاه خودرو تولید شده بود حدود ۳۸ درصد کاهش داشته است.

صالحی نیا همچنین از کاهش ۱۶ درصدی تولید لاستیک و ۵/۹ درصدی یخچال و فریزر خبر داد و گفت:فرش ماشینی ۵/۴ درصد و چرم نیم درصد افزایش تولید و تولید تلویزیون های LCD و LED رشد هفت درصدی داشته است.

به گفته وی، در نیمه اول امسال صادرات صنعتی ۴٫۴ درصد کاهش و واردات نیز بدون در نظر گرفتن میعانات گازی ۷٫۱ درصد کاهش داشته است.

معاون وزیر صنعت تأکید کرد: برنامه های تأمین مالی صنایع در بخش های مختلف به ویژه خودرو و فولاد در حال یپگیری است و اطمینان می دهیم که در نیمه دوم سال روند طبیعی تولید را در صنعت خودرو شاهد باشیم.


ارانیکو – آخرین اخبار و مقالات

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.