۱۱ سال پس از ۱۱سپتامبر، هزینه و تلفات جنگ ۱۱ ساله

afp-69.jpg

از فروپاشی رژیم طالبان در افغانستان که به دنبال حمله آمریکا به این کشور پس از حملات ۱۱ سپتامبر صورت گرفت، ۱۱ سال می‌گذرد، اما هنوز جنگ در افغانستان ادامه دارد ـ جنگی پرهزینه و پرتلفات.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، براساس آمارهایی که به نقل از منابع آمریکایی در رسانه‎ها منتشر شده، این جنگ تا حال حدود ۵۰۰ میلیارد دلار برای دولت آمریکا هزینه داشته است.

گذشته از این، ۳۱۷۳ سرباز نیروهای بین‌المللی هم در جنگ ۱۱ ساله این نیروها در افغانستان کشته شده‌اند. بیشتر از دو هزار نفر از قربانیان این جنگ سربازان آمریکایی بوده‌اند.

ازسوی دیگر، وزارت دفاع افغانستان می‌گوید که از آغاز عملیات به رهبری آمریکا در این کشور، ۳۳۹۷ نفر از نیروهای امنیتی افغان کشته و ۱۰ هزار و ۵۰ تن دیگر زخمی شده‌اند.

آمار دقیق تلفات نیروهای پلیس افغانستان از سال ۲۰۰۱ تا سال ۲۰۰۵ در دست نیست، اما بر اساس آماری که وزارت کشور به بی‌.بی.‎سی ارائه کرد، از سال ۲۰۰۵ تا سال ۲۰۱۲ میلادی، ۷۹۱۱ پلیس افغان کشته و ۱۳۲۰۰ نفر دیگر زخمی شده‌اند.

به دلیل عدم سیستم دقیق آمارگیری، تلفات غیرنظامیان در جریان چهار سال نخست حضور آمریکا در افغانستان، ثبت نشده، اما براساس گزارش‌های سالانه سازمان ملل، از ۲۰۰۶ تا نیمه سال ۲۰۱۲، نزدیک به ۱۴ هزار غیرنظامی در افغانستان کشته شده‌اند.

مسئول بیشتر از ۶۰ درصد این تلفات مخالفان مسلح دولت افغانستان اعلام شده، اما بدون شک عملیات‌ نیروهای طرفدار دولت هم تلفاتی به غیرنظامیان وارد آورده است.

به رغم ادامه حوادث خونین و مرگبار در افغانستان، رویداد یازدهم سپتامبر، این کشور را در محور توجه جهانیان قرار داد و میلیاردها دلار کمک را برای بازسازی افغانستان سرازیر کرد.

وزارت دارایی افغانستان می‌گوید، در ۱۱ سال گذشته، جامعه جهانی حدود ۶۰ میلیارد دلار به این کشور کمک کرده ـ کمک‌هایی که در بخش‌های مختلف غیرنظامی به مصرف رسیده‌اند.

مقام‌های افغان گفته‌اند که ۸۰ درصد این کمک‌ها از سوی نهادهای بین‌المللی و تنها ۲۰ در صد آن از سوی حکومت افغانستان مصرف شده است.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.