۱۱ قلاده پلنگ در منطقه‌ی حفاظت شده‌ی کوه بافق

۵ م دیماه ،

۱۱ قلاده پلنگ در منطقه‌ی حفاظت شده‌ی کوه بافق

11 قلاده پلنگ در منطقه‌ی حفاظت شده‌ی کوه بافق

 معاون محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان یزد از وجود ۱۱ قلاده‌ی پلنگ در منطقه‌ی حفاظت شده کوه بافق خبر داد.

به گزارش راسخون به نقل از ایسنا، حسن اکبری گفت: پلنگ از بزرگترین گربه‌سانان وحشی ایران است که محدوده‌ی پراکنش آن در دوران قبل در کشور کاهش محسوسی داشته است.

وی افزود: این گونه یک گونه‌ی کوه زی است و زیستگاه‌های صخره‌ای را دوست دارد و در اکثر زیستگاه‌ها هم بوم کل و بز است.

وی ادامه داد: در بسیاری از زیستگاه‌های کوهستانی ایران که کل و بز زندگی می‌کنند، این گونه هم در قبل حضور داشته اما از زمانی که جمعیت کل و بز در زیستگاه‌ها کاهش یافته، جمعیت پلنگ هم رو به کاهش رفته است به‌طوری‌که از مدتی قبل در قالب گونه‌های در معرض تهدید ایران مورد حفاظت و حمایت محیط زیست قرار گرفت.

معاون محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان افزود: چون پلنگ، گوشتخوار بزرگ جثه‌ایست، نیاز به غذا و طعمه فراوانی دارد بنابراین با توجه به تنوع اقلیم ایران این طعمه نسبتاً بسیار در دشت‌های وسیعی می‌تواند شکل بگیرد.

اکبری تصریح کرد: برای داشتن جمعیت پلنگ، به زیستگاه‌های بسیار وسیع نیاز داریم از همین‌رو این گونه تحت تاثیر تخریب زیستگاه‌ها و یا تبدیل بخشی از زیستگاه‌ها بر اثر فرآیندهایی مثل جاده‌سازی و… بسیار آسیب‌پذیر است.

وی افزود: نکته مهم در مورد این گونه این است که بدانیم چه تعداد از این گونه در هر منطقه‌ای داریم؟ هم‌چنین پلنگ‌های ما در کجاها می باشند تا بتوانیم برنامه‌ریزی مفید و موثری برای حفاظت و احیای آنها داشته باشیم.

این معاون محیط طبیعی گفت: در استان یزد حضور پلنگ در منطقه‌ی حفاظت شده‌ی کوه بافق، منطقه‌ی حفاظت شده‌ی کالمند بهادران، منطقه‌ی شکار ممنوع آریز بافق و بعضی مناطق آزاد نظیر کوه‌های چهل گزی و احتمالاً شیرکوه هنوز وجود دارد اما جمعیت بیشتر آن در مناطق حفاظت شده‌ی کوه بافق و کالمند بهادران است و در میان این دو منطقه، کوه بافق به سبب ساختار خاص زیستگاهی آن و وجود جمعیت مناسبی از طعمه‌ها نظیر کل و بز و قوچ و میش شناخته شده‌تر و مشهورتر است.

وی ادامه داد: در آخرین بررسی‌های اداره‌کل محیط زیست استان یزد با پروژه‌ی حفاظتی یوزپلنگ آسیایی و انجمن حفاظت از یوزپلنگ در منطقه مزبور ۱۱ قلاده پلنگ، شامل دو خانواده مجزا، شناسایی شدند که می‌تواند اهمیت منطقه‌ی حفاظت شده‌ی کوه بافق، یکپارچگی زیستگاه‌های پلنگ در منطقه و امنیت کافی برای آن را نشان دهد.

وی گفت: بنابراین چنانچه به هر سببی از جمله جاده‌سازی، معادن و… یکپارچگی منطقه حفاظت شده کوه بافق آسیب دیده یا تجزیه زیستگاه اتفاق بیفتد، این جمعیت پلنگ که در واقع مهم‌ترین جمعیت پلنگ در استان است آسیب می‌بیند.

اکبری خاطرنشان کرد: تجربه قبل در بعضی مناطق مثل پارک ملی گلستان نشان داد پلنگ‌ها در جاده‌های اصلی تلفات فراونی دارند. ضمن این‌که گربه‌سانان اغلب نقاط زادآوری خود را به گونه‌ای انتخاب می‌کنند تا حد امکان دور از نقاط حضور انسان باشد بنابراین افزایش رفت و آمدها در یک منطقه به ویژه عبور از زیستگاه‌های امن می ‌واند زادآوری پلنگ را محدود کند و محدود شدن زادآوری به معنای رو به زوال رفتن گونه است.

این معاون محیط طبیعی یادآور شد: در شرایط فعلی با توجه به این موضوع که وجود ۱۱ قلاده پلنگ در یک محدوده حدود ۵۰ هزار هکتاری از یک منطقه‌ی حفاظت شده خود رکورد بسیار مهمی است اما باید به حفظ یکپارچگی این محدوده و حتی تعریف گذرگاه‌هایی برای حضور گونه در مناطق حاشیه‌ای و یا جمعیت‌های اقماری فکر کرد به امید آن‌که تداوم زحمات محیط‌بانان منطقه‌ی حفاظت شده‌ی کوه بافق به همراه دوراندیشی مسوولان توسعه، ضامن بقا و تداوم حیات این موهبت زیبای خداوندی را فراهم کند.

/۱۱۱/


اخبار راسخون / محیط زیست
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.