۱۱ میلیون ایرانی سیگار و قلیان می کشند / الزام مردم به تغییر عادات غذایی، تحرک بدنی و ترک سیگار در سال ۹۳

رییس اداره بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه ۱۱ میلیون ایرانی سیگار و قلیان می کشند، گفت: ۷۰ درصد بار بیماری های کشور مربوط به بیماری های غیرواگیر است که حدود ۴۰ درصد مرگ ومیرها را شامل می شود.

به گزارش گروه سلامت ممتازنیوز به نقل از خبرگزاری دانا، دکتر «بهزاد دماری» روز چهارشنبه در نشست خبری با بیان سه اولویت مهم وزارت بهداشت برای سال آینده شامل تغییر عادات غذایی، الزام تحرک کافی و ترک سیگار افزود: این برنامه ها هم خواهش و هم اجبار و الزام است زیرا سه عامل رژیم غذایی نامناسب، کم تحرکی و استعمال سیگار مرگ های زیادی را در کشور موجب می شود.

او گفت: ۷۰ درصد بار بیماری های کشور مربوط به بیماری های غیرواگیر است که بیش از ۱۵۰ هزار مرگ در کشور شامل حدود ۴۰ درصد مرگ ومیرها را شامل می شود.

رییس اداره بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت گفت: اکنون ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در کشور مبتلا به دیابت، ۱۰ میلیون نفر مبتلا به فشار خون، ۹ میلیون نفر مبتلا به چاقی (که آمار این افراد چاق با مبتلایان به اضافه وزن بالغ بر ۲۵ میلیون نفر می شود) وجود دارد.

دماری گفت: کمر درد نیز ۷٫۵ درصد بار بیماری های کشور را تشکیل می دهد که موجب غیبت از محل کار و تحمیل هزینه های زیادی به خانواده ها می شود.

او با اشاره به آمار بالای بیماری های تنفسی و آسم در کشور گفت: همچنین ۱۲ درصد جمعیت کشور دچار افسردگی های خفیف تا شدید هستند.

به گفته رییس اداره بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت، مرگ زودرس در کشور به مرگ های کمتر از ۸۶ سال گفته می شود، بنابراین افراد تا ۸۶ سالگی باید زندگی بدون معلولیت داشته باشند.

دماری گفت: حدود ۳۳ درصد مردم کشور (شامل ۱۷ میلیون نفر) دارای کم تحرکی بوده و ۸۸ درصد مردم، پنج نوبت مصرف میوه و سبزی را در رژیم غذایی خود ندارند. جمعیت مصرف کنندگان سیگار در کشور بیش از شش میلیون نفر است که با مصرف کنندگان قلیان تعداد آنها به ۱۱ میلیون نفر می رسد.


خبرگزاری دانا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.