۱۱۱ هزار واحد اپیدمیولوژی برای مبارزه با بیماریهای دام و طیور در کشور شناسایی شده است

رییس سازمان دامپزشکی گفت: تاکنون بیش از ۱۱۱ هزار واحد اپیدمیولوژی(همه گیرشناسی) به عنوان کانونهای مبارزه با بیماریهای دامی و طیور در سطح کشور شناسایی شده است.

 

ˈسیدمحسن دستورˈ روز شنبه در نشست شورای اداری خراسان رضوی در مشهد افزود: از این تعداد ۸۵ هزار واحد مربوط به حوزه دامی است که با راه اندازی سامانه پایش و مراقبت از بیماریهای دامی در کشور باید مبارزه و مراقبت در آنها انجام شود.

 

وی گفت: در بخش طیور هم ۲۶ هزار واحد همه گیرشناسی تاکنون شناسایی شده که باید در آن مکانها، خدمات دامپزشکی مورد نیاز دریافت شود.

 

اپیدمیولوژی یا ˈهمه گیرشناسیˈ رشته علمی است که به مطالعه همه آثار مربوط به بهداشت و سلامت می پردازد.

 

رییس سازمان دامپزشکی افزود: با توجه به اینکه دامداریهای موجود عموما سنتی هستند ارایه خدمات به این واحدها دشوار است و در حوزه طیور هم به دلیل وسعت این واحدها به همراه صنایع متفرقه، کار سخت می شود.

 

وی در ادامه گفت: سامانه پایش بیماریهای طیور از اول امسال راه اندازی شده که اطلاعات دقیق و تمامی مباحث مربوط به طیور و واحدهای فعال در این بخش را می توان در این سامانه یافت.

 

او با اشاره به گستردگی فعالیت سازمان دامپزشکی افزود: فقط در بحث مراقبت از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان که جنبه مشترک با انسان دارد و هم شیوع آن خسارت هنگفتی ایجاد می کند امسال باید ۳۶ هزار مورد نمونه برداری از طیور روستایی و سنتی در سطح کشور انجام شود.

 

وی ادامه داد: بخش زیادی از این مرغداریها در کشور سنتی است و بیش از ۵۰ میلیون قطعه طیور در همین بخش وجود دارد.

 

رییس سازمان دامپزشکی گفت: همچنین ۱۷ هزار مورد از واحدهای طیور صنعتی کشور باید مورد پایش قرار گیرند که با این پایش می توانیم شرایط بهتری را در صنعت مرغداری فراهم کنیم.

 

وی با بیان اینکه صنعت مرغداری در کشور سرمایه سنگینی را بکار گرفته افزود: سالانه بالغ بر یک میلیارد قطعه جوجه ریزی در داخل کشور انجام می شود که عمده تولید آن به پاسخگویی نیاز داخلی اختصاص می یابد.

 

او بیان کرد: همین رشد تولید طی این سالها موجب شد تا مصرف سرانه گوشت مرغ از ابتدای انقلاب که ۵/۵ کیلوگرم بود اکنون به ۲۳ کیلوگرم معادل چهار برابر برسد که از متوسط مصرف جهانی بالاتر است.

 

رییس سازمان دامپزشکی ادامه داد: بر این مبنا فقط در بحث واکسیناسیون طیور در کشور سالانه بالغ بر هفت میلیارد دوز واکسن مصرف می شود که تلاش کردیم به منظور پاسخگویی و خدمات دهی بهتر به واحدهای طیور و کاهش مشکلات آنها مراجعات و واکسنها را کمتر کرده و با ساماندهی بهتر این خدمات ارایه شود.

 

دکتر دستور ارایه و تولید محصولات سالم دامی و طیور را از دیگر برنامه های سازمان ذامپزشکی و وزارت جهاد کشاورزی دانست و گفت: بدین منظور اقداماتی را در اجرای طرح کنترل کامل در زمینه سلامت شیر آغاز کرده ایم.

 

دام و طیور

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.