۱۲دلیل افزایش قیمت ارز در روزهای اخیر

بینا- برخی انتظارات تقاضا را برای دلار افزایش داده است لذا به دلیل انتظارات و توهمی که در اذهان عمومی جامعه وجود دارد آن ها میل به خرید دلار پیدا می‌کنند، لذا این‌گونه به نظر می‌رسد عرضه ارز کم شده بر این اساس یک نوع هجوم به سمت تقاضای ارز در جامعه به وجود می‌آید.

برخی انتظارات تقاضا را برای دلار افزایش داده است لذا به دلیل انتظارات و توهمی که در اذهان عمومی جامعه وجود دارد آن ها میل به خرید دلار پیدا می‌کنند، لذا این‌گونه به نظر می‌رسد عرضه ارز کم شده بر این اساس یک نوع هجوم به سمت تقاضای ارز در جامعه به وجود می‌آید.

براساس گزارش فارس، بررسی های خبری بازار ارز و نگاه کارشناسان درباره تلاطم های اخیر در این بازار نکات قابل توجهی را به دست می دهد. در نگاهی تحلیلی به بررسی عناوین دلایل دوازده گانه افزایش قیمت ارز در روزهای اخیر می پردازیم:

۱- عدم عرضه ارز توسط بانک مرکزی که به بهانه راه اندازی بورس ارز صورت گرفته است.

۲- هرچه به عملیاتی شدن گام دوم هدفمندی نزدیک تر می شویم، انتظار بروز تورم در مردم و در نتیجه رفتن دارایی ها به سمت دارایی های حقیقی با نقدینگی بالا، مثل سکه افزایش یافته و این باعث افزایش قیمت این کالا ها می شود.

۳- زمانی که یک افزایش قیمت در بازار سکه و ارز توسط مردم مشاهده می شود، ناگهان برخی افراد عادی جامعه به این بازار برای خرید هجوم آورده و باعث افزایش دوباره و یا تداوم بالا بودن قیمت می شوند.

۴- بالاتربودن نرخ تورم از نرخ اوراق مشارکت دولتی و نرخ سود بانکی

۵- تحریم ها و ایجاد محدودیت در فروش نفت توسط ایران، میزان ارزی که دولت به دست می آورد و در بانک مرکزی ذخیره می شود را کاهش می دهد. لذا توان مداخله بانک مرکزی در بازار برای تعدیل و کنترل نرخ ارز کاهش یافته است.

۶- وجود تقاضای دلالی در بازار ارز باعث شده که چرخه‌‌ای که باید به تقاضای تامین ارز در کشور پاسخ دهد، حرکت کندی داشته باشد. در چنین شرایطی تولیدکنند‌گان و واردکنندگان برای تامین ارز مورد نیاز خود با نگرانی روبرو می‌شوند و برای تامین نیازشان خود دست به کار شده تا ارز مورد نیازشان را به دست آورند به همین دلیل بازار فرعی در ارز به وجود می‌آید که با افزایش تقاضا، دلالان وارد معرکه شده و فعال می‌شوند تا این نیازهای ارزی را تامین کنند.

۷- برخی، سخنان رئیس جمهور را باعث ایجاد التهاب در بازار می دانند.

۸- عدم مقابله صحیح با دلان ارز و ضعف در مدیریت نظارت

۹- برخی انتظارات تقاضا را برای دلار افزایش داده است لذا به دلیل انتظارات و توهمی که در اذهان عمومی جامعه وجود دارد آن ها میل به خرید دلار پیدا می‌کنند، لذا این‌گونه به نظر می‌رسد عرضه ارز کم شده بر این اساس یک نوع هجوم به سمت تقاضای ارز در جامعه به وجود می‌آید.

۱۰- القای خراب بودن وضعیت اقتصادی کشور توسط رسانه های بیگانه و ترغیب شدن مردم به خرید ارز و سکه

۱۱- کاهش قیمت مواردی نظیر سکه، رونق در بازار سرمایه و افزایش ثبات سیاسی ناشی از اجلاس غیر متعهدها در ایران و به کارگیری تمام تلاش دشمن در جهت عکس این نتیجه

۱۲- وجود نقدینگی مازاد نسبت به تولید در جامعه که خودبه خود با نرفتن به سوی تولید به سمت تقاضا برای سکه و ارز می رود.

RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.