۱۲۰ هزار نفر از زلزله‌زدگان آذری همچنان زیر چادر زندگی می‌کنند

_RFI8233.jpg

استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه ۱۲۰ هزار نفر در مناطق زلزله‌زده زیر چادر زندگی می‌کنند، گفت: زمانبندی نهایی برای تحویل خانه به زلزله‌زدگان، بیست و پنجم آبان ماه است.

به گزارش خبرنگار «شهری» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بیگی در حاشیه همایش ملی توسعه کشاورزی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه آواربرداری مناطق زلزله‌زده با موفقیت به پایان رسید و همزمان کار ساخت و ساز نیز در حال انجام است، گفت: به تدریج واگذاری واحدهای مسکونی آغاز شده و در آخرین مرحله ۶۸۰ واحد مسکونی به زلزله‌زدگان واگذار شد.

به گفته وی، قرارداد پیش‌بینی شده برای تحویل واحدهای مسکونی به زلزله‌زدگان تا مرحله سفت‌کاری است، چرا که زمان برای اجرای مرحله نازک‌کاری کافی نیست.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه تلاش می‌کنیم ۱۰ هزار خانواده زلزله‌زده صاحب سقف مطمئنی شوند، اظهار کرد: هزار و ۶۰۰ واحد مسکونی دیگر نیز تا پایان هفته واگذار خواهد شد.

بیگی با اشاره به افزایش سرعت واگذاری واحدهای مسکونی، اظهار کرد: زمانبندی نهایی پیش‌بینی شده برای این امر، ۲۵ آبان ماه است.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی‌های لازم برای معیشت مردم صورت گرفته است، گفت: محل نگهداری دام و علوفه و محصولات کشاورزی نیز در مناطق زلزله‌زده ساخته شده است.

استاندار آذربایجان شرقی ادامه داد: دو هزار و ۴۰۰ اتاقک و سازه برای نگهداری دام در مناطق زلزله‌زده ساخته شده که این رقم باید به ۱۲ هزار اتاقک افزایش یابد.

به گفته بیگی، قرارداد لازم برای توسعه محل‌های نگهداری دام و علوفه منعقد شده و ساخت ۷۰۰۰ اتاقک بر عهده سپاه پاسداران است.

وی با اذعان به اینکه نگران بروز سرما هستیم، گفت: به همین خاطر اتاقک‌های پیش ساخته کنار خانه‌های مردم قرار می‌گیرد تا اگر به زمان‌بندی ساخت‌ خانه‌های مسکونی نرسیدیم، از این اتاقک‌ها برای اسکان ثابت زلزله‌زدگان استفاده کنیم.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه خانواده‌های زلزله‌زده برای سکونت در این خانه‌ها نیازمند لوازم خانگی هستند، گفت: دولت علاوه بر یک میلیون تومان کمک معیشت و دو میلیون تومان کمک آواربرداری و تخریب، ۷۰۰ هزار تومان کمک بلاعوض نیز برای تامین لوازم خانگی در اختیار زلزله‌زدگان قرار داده است.

بیگی از پیش‌بینی بازارچه‌ای برای تامین نیازهای زلزله‌زدگان در آذربایجان شرقی خبر داد و گفت: تولیدکنندگان آذربایجان شرقی محصولات خود را با تخفیفات ویژه در این بازارچه برای خانواده‌های زلزله‌زده عرضه می‌کنند.

وی ابراز امیدواری کرد که دولت کارنامه درخشانی در خصوص تامین مسکن ثابت برای زلزله‌زدگان بر جای بگذارد؛ کما اینکه در حوزه امداد و نجات نیز اقدامات انجام شده بی‌نظیر بود و کم‌ترین آسیب‌دیده و تلفات در زلزله اخیر وجود دارد.

استاندار آذربایجان شرقی به بهره‌مندی از کمک خیران در مقطع امداد و اسکان اضطراری اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون ۱۲۰ هزار نفر در مناطق زلزله‌زده در چادر زندگی می‌کنند.

بیگی خواستار کمک خیرین برای توسعه زیرساخت‌های مناطق زلزله‌زده شد و گفت: از خیران درخواست می‌کنیم که به جای خانه‌سازی که دولت از آن عبور کرده است، به دنبال توسعه فضاهای عمومی همچون کتابخانه، سالن ورزشی و مدرسه در مناطق زلزله‌زده باشند.

وی با بیان اینکه در حوزه فضاهای آموزشی کمترین تخریب رخ داد، تاکید کرد: مدارسی که تخریب شده بود، بلافاصله مرمت شد و جاهایی که امکان ترمیم وجود نداشت، کلاس درس با سازه‌های پیش ساخته تجهیز شد و به این ترتیب در آغاز سال تحصیلی جدید مشکلی در مناطق زلزله‌زده وجود نداشت.

استاندار آذربایجان شرقی همچنین وعده داد که فرودگاه اختصاصی ارسباران در این منطقه احداث شود که در وهله اول از آن برای امدادرسانی استفاده و در وهله دوم موجب توسعه گردشگری در این منطقه شود.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.