۱۴۹ هنرمند در هفتمین جشنواره موسیقی جوان حاضر می‌شوند/ پرهیز از ستاره‌گرایی

گردآوری توسط گروه موسیقی ممتازنیوز

در نشست خبری عنوان شد

دبیر اجرایی جشنواره موسیقی جوان گفت: جشنواره موسیقی جوان به شناسایی استعدادهای جوان می‌پردازد اما تفاوت این جشنواره با جشنواره موسیقی فجر در این است که جشنواره موسیقی جوان به تکنوازی و جشنواره موسیقی فجر به گروه نوازی اختصاص دارد، همچنین رده سنی در جشنواره موسیقی جوان محدودتر است و به گروههای جوان اختصاص دارد.

به گزارش خبرنگار موسیقی هنرآنلاین، نشست خبری هفتمین جشنواره موسیقی جوان صبح امروز (سه شنبه) با حضور علی ترابی و هومان اسعدی دبیر و علی ترابی دبیر اجرایی جشنواره در تالار وحدت برگزار شد.

در ابتدای این مراسم هومان اسعدی دبیر جشنواره موسیقی جوان دربارهٔ این جشنواره گفت: جشنواره موسیقی جوان بعد از شش سال وقفه برگزار می گردد که هدف آن شناسایی استعداد جوان و بنیادی ترین جشنواره موسیقی است، همچنین این جشنواره در دو بخش تکنوازی و تکخوانی برگزار می گردد.

دبیر جشنواره موسیقی جوان در ادامه بیان کرد: همچنین ۷۴۹ اثر به این جشنواره ارسال شد که با نظر داوران و هیئت کمیته ۱۴۹ نفر برگزیده شده اند، همچنین این جشنواره دارای هشت کمیته است که در هر کمیته سه داور نظارت می کند و مجید کیانی، شهرام ناظری، حسین علیزاده و…. با ما همکاری کرده اند.

در ادامه علی ترابی که دبیر اجرایی این جشنواره است، ضمن خوشامدگویی گفت: این جشنواره پس از شش سال دوباره راه اندازی و برگزار می گردد و به سبب اینکه نسل جوان ما نمی تواند هنر خود را به راحتی ارائه کند تصمیم گرفتیم تا به کمک این جشنواره جوانان هنرمند را به جامعه معرفی کنیم. همچنین هنرمندان جوانی که نتوانستند در این چند سال هنر خود را ارئه دهند تصمیم گرفتیم رده سنی را گسترده تر کنیم تا بتوانند از این جشنواره استفاده کنند.

دبیر اجرایی جشنواره موسیقی جوان در ادامه خاطرنشان کرد: امیدواریم این جشنواره از امسال بدون وقفه برگزار شود تا شاهد شکوفایی هنرمندان جوان باشیم.

در ادامه هومان اسعدی افزود: در این جشنواره و در بخش تکنوازی سه گروه ۱۰ تا ۱۵، ۱۶ تا۲۱ و ۲۲ تا ۲۷ سال و در بخش تکخوانی دو گروه ۱۵ تا ۲۱ سال و ۲۲ تا ۲۷ سال حضور خواهند داشت.

همچنین علی ترابی در ادامه این مراسم گفت: جشنواره موسیقی فجر هم به شناسایی استعدادهای جوان می پردازد اما تفاوت این دو جشنواره این است که جشنواره موسیقی جوان به تکنوازی و جشنواره موسیقی فجر به گروه نوازی اختصاص دارد، همچنین رده سنی در جشنواره موسیقی جوان محدودتر است. امیدواریم در آینده جشنواره های موسیقی به صورت تخصصی و با کیفیت تر برگزار شود.

در ادامه دبیر اجرایی جشنواره موسیقی جوان در پاسخ به این پرسش که چرا امسال این جشنواره فقط در بخش موسیقی سنتی و کلاسیک برگزار می گردد، گفت: به طور کلی متوقف کردن یک جشنواره از راه اندازی آن راحت تر است به همین سبب این جشنواره پس از شش سال دوباره راه اندازی شد و موضوعیت خود را از دست داده بود. رسانه ها نیز کمتر به این جشنواره توجه می کردند اما به سبب کمبود بودجه و مشکلات دیگر مجبور شدیم این جشنواره را کوچک تر و محدودتر برگزار کنیم. همچنین در بخش موسیقی پاپ سرمایه گذاران خصوصی از جوانان حمایت می کنند و به همین سبب کمتر آسیب پذیر می باشند اما در بخش موسیقی کلاسیک و سنتی کمتر حمایت می شوند.

همچنین هومان اسعدی دربارهٔ داوران جشنواره موسیقی جوان تاکید کرد: در این جشنواره حسین علیزاده، شهرام ناظری، مجید کیانی، علی اکبر شکارچی، محمد موسوی و… به عنوان داور حضور دارند.

در ادامه این نشست علی ترابی دربارهٔ تفاوت این دوره از جشنواره با دوره های قبل گفت: وجه تمایز این دوره از جشنواره موسیقی جوان شورای سیاست گذاری آن است، همچنین رده های سنی بالاتری نیز به این جشنواره راه پیدا کرده اند. همچنین فقدان موسیقی کلاسیک غیرایرانی از نقاط ضعف این جشنواره است.

دبیر اجرایی این جشنواره خاطرنشان کرد: به طور کلی باید به جوانان بیشتر توجه کنیم همچنین از طریق رسانه ها تمامی سازها را به جوانان معرفی کنیم زیرا برای ساز سنتور ۲۷۰ نفر متقاضی وجود داشت اما برای ساز نی، عود و قانون تعداد بسیار کم بود که اگر این روند ادامه یابد در آینده نوازنده برجسته برای این سه ساز وجود نخواهد داشت. همچنین جشنواره موسیقی جوان ستاره محور نیست ولی تعیین کننده آینده درخشان جوانان خواهد بود.

ترابی دربارهٔ جوایز جشنواره موسیقی جوان تاکید کرد: اصلی ترین جایزه که اعتبار بالایی دارد گرفتن مهر تایید و اعتبار از سوی اساتید پیشکسوت موسیقی برای این جوانان است، همچنین تندیس جشنواره و مبلغی به عنوان جایزه نقدی به نفرات برگزیده داده می گردد.

دبیر اجرایی این جشنواره در پایان گفت: این جشنواره از ۲۲ تا ۲۵ در تالار رودکی برگزار می گردد و اختتامیه ۲۷ شهریور ماه در تالار وحدت برگزار می گردد.

 پایان پیام/۴۶


آخرین خبرها
منبع:هنرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.