۱+۵ زیاد هول نشود، ۲۰ درصد را برای زیردریایی‌های اتمی هم می‌خواهیم

به گزارش بولتن نیوز، این بند از بسته پیشنهادی ایران در برخی رسانه‌های غربی به این صورت تفسیر شد که ایران حاضر است از ادامه غنی سازی ۲۰ درصد در خاک خود چشم‌پوشی کند.

این در حالی است که بر اساس طرح ساخت زیر دریایی اتمی که یک ماه پیش از سوی دریادار عباس زمینی معاون فرمانده نیروی دریایی ایران اعلام شد و نایب رئیس مجلس نیز خبر داد که “مجلس بر آن است که از دولت بخواهد ناوگان نیروی دریایی را تقویت و به موتورهایی با سوخت غیرفسیلی مجهز سازد”، و با توجه به اینکه این زیردریایی‌ها با سوخت غنی سازی شده ۲۰ درصد به بالا کار می‌کند، در بسته ایران، صرفاً به تأمین سوخت رآکتور تهران اشاره شده، بنابراین، سوخت این زیردریایی‌ها باید در ایران تأمین شود.


نکته قابل توجه اینکه، غرب در شرایطی که برای تأمین سوخت رآکتور تهران که تولید رادیو دارو می‌کند و جان هزاران بیمار به آن وابسته است، رویکرد فریب‌کارانه‌ای را در پیش گرفته و جان انسان‌ها را ابزار تسویه حساب‌های سیاسی می‌کند، یقیناً در موضوع حساس نظامی تأمین سوخت زیر دریایی‌ها همکاری نخواهد کرد، بنابراین، دلیلی برای توقف غنی سازی ۲۰ درصد در ایران وجود ندارد.

کارشناسان می‌گویند که این زیردریایی‌ها که ایالات متحده، روسیه، چین، فرانسه و انگلیس از آن دارند، می‌توانند بدون سوخت گذاری مجدد مدت‌های زیاد زیر دریا بمانند.

اتحادیه جهانی اتمی که مقر آن در لندن است، در پایگاه اینترنتی خود اعلام کرد که نیروگاه‌های این زیردریایی‌ها از مقدار بسیار کم سوخت، انرژی بسیاد زیادی حاصل می‌کنند و از همین رو اورانیوم به کار رفته در آنها باید حداقل ۲۰ درصد و حداکثر ۹۳ درصد غنی‌شده باشد. این اورانیومی است که در جدیدترین زیردریایی آمریکا به کار می‌رود.

اولی هاینونن رئیس سابق بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید: «این نوع زیردریایی‌ها از اورانیوم بسیار غنی‌شده استفاده می‌کنند.» وی اضافه کرد که “بعید است ایران بتواند این اورانیوم را از خارج تهیه کند” تا روشن شود که ایران چنانچه قصد جدی برای ساخت این زیردریایی‌ها دارد، نباید غنی سازی ۲۰ درصد خود را متوقف کند.


هانیونن که هم‌اکنون در مرکز علوم و روابط بین‌المللی بالفور وابسته به دانشگاه‌هاروارد کار می‌کند اضافه کرد که ممکن است ایران با این توجیه که سوخت رسانی اتمی از خارج ناقص و ناکافی است، به غنی‌سازی اورانیوم ادامه دهد.

شاشنیک جوشی پژوهشگر برجسته و کارشناس مسایل خاورمیانه در موسسه پادشاهی تحقیقات نظامی البته مدعی است که ایران از این موضوع (طرح ساخت زیر دریایی اتمی) برای به دست آوردن قدرت چانه‌زنی استفاده می‌کند، یعنی جوری «بتواند گفت‌وگوها را برگرداند روی این موضوع که از این طرح دست بردارد، به جای این که از طرح‌های مربوط به غنی‌سازی اورانیوم دست بردارد.»

از سوی دیگر، مارک فیتز پاتریک مدیر کالج بین‌المللی مطالعات استراتژیک لندن می‌گوید: طرح ساخت زیر دریایی‌های اتمی توجیه صریح برای غنی‌سازی اورانیوم در سطح ۲۰ درصد است.

پیتر وایزمن از کالج بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم معتقد است که این اعلام تصمیم ایران برای ساخت زیردریایی اتمی دلیل دیگری است بر این که آنها قادر به تولید تکنولوژی نظامی بسیار پیشرفته و موثر هستند.


بولتن نیوز | bultannews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.