۱۵ شهر ایران و ترکیه خواهر خوانده می شوند

‘ سید محمدحسینی ‘ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران و ‘ ارطغرل گونای’ وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه در دیدار امروز خود با خواهرخواندگی ۱۵ شهر دو کشور با یکدیگر موافقت کردند.

حسینی که برای شرکت در هفته فرهنگی ایران درترکیه و دیدار با مقامات این کشور به آنکارا سفر کرده است ، ظهر امروز (پنجشنبه)در ضیافت ناهاری که از سوی گونای به افتخار وی ترتیب داده بود با اشاره به نامگذاری سال ۲۰۲۴ در ترکیه به نام ایران و سال ۲۰۲۴ در ایران به نام ترکیه گفت: افزون بر خواهرخواندگی ۱۵ شهر از شهرهای دو کشور ایران و ترکیه ، در این سال ها برای شناسایی فرهنگ ، آداب و رسوم و جاذبه های گردشگری دو کشور برنامه های متنوعی برگزار خواهدشد.

وی افزود : در این خصوص کمیته مشترک فرهنگی ایران و ترکیه بزودی در ترکیه برگزار خواهد شد و دو طرف در خصوص چگونگی برگزاری این برنامه ها به گفت وگو با یکدیگر خواهند پرداخت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه گفت : ما انتظار داریم ، برنامه های فرهنگی ایران افزون بر شهرهای آنکارا و استانبول در شهرهایی همچون بورسا ، ازمیر ، ترابوزان و… نیز برگزار شود ضمن آنکه ما نیز برنامه های فرهنگی ترکیه را علاوه بر تهران در شهرهای همانند اصفهان ، شیراز ، تبریز و … برگزار خواهیم کرد.

حسینی همچنین خواستار بسط و گسترش مراکز آموزش زبان فارسی در ترکیه شد.

وی اظهارداشت : ما خواستار مساعدت وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه در خصوص ، بسط و توسعه مراکز آموزش زبان فارسی در شهرهای مختلف این کشور هستیم و امیدواریم این وزارت خانه زمینه خرید مراکزی در این خصوص را فراهم کند.

‘ ارطغرل گونای ‘ وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه نیز در این دیدار ضمن آمادگی کشورش برای گسترش روابط فرهنگی دو کشور گفت : دو طرف با توجه به دارا بودن مشترکات تاریخی بسیار ، می توانند در بخش های مختلف فرهنگی با یکدیگر همکاری کنند که از آن جمله می توانند به همکاری کتابخانه های ملی دو کشور اشاره کرد.

وزیر امور فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران عصر امروز از دو مسجد در آنکارا دیدن خواهد کرد و فردا جمعه برای شرکت در نشستی به قونیه سفر خواهد کرد.

خاورم * ۲۳۰**۱۵۶۶

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۰۵۳۰۱


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.