۱۵ مهرماه آخرین مهلت ارائه اظهارنامه مالیاتی تابستان/ آمار ۲۵ درصدی فرار مالیاتی در کشور

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

فردا ۱۵ مهرماه آخرین مهلت ارائه اظهار نامه مالیاتی فصل تابستان برای مودیان مالیاتی است و به هیچ عنوان تمدید نمی شود.

به گزارش ممتاز به نقل از خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، علی عسگری رئیس سازمان امور مالیاتی کشور در اولین نشست خبری خود در دولت یازدهم با بیان این مطلب گفت: خوشبختانه مودیان مالیاتی در دوره های مالیاتی قبل صد درصد شناسایی شده و ضمن آنکه هیچ گونه زمانی برای دو تا سه دوره قبلی،برای  ارائه اظهار نامه مالیاتی زمان تمدید در نظر گرفته نشده است.

رئیس سازمان امور مالیاتی با بیان آنکه در شش ماهه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه شش ماهه اول سال قبل میزان درآمدهای مالیاتی اخذ شده به رقم حدود ۱۸ هزار و ۳۰۰ میلیارد  تومان با رشد ۲۸ درصدی رسیده است گفت: پیش بینی ما برای این رقم بالغ بر ۲۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بوده که در حال حاضر ۸۰ درصد آن محقق شده است.

وی در مورد اصلاحیه قانون مالیاتی کشور که از سوی دولت به مجلس ارائه شده،تاکید کرد: این اصلاحیه که توسط دولت در مورد واقعی کردن درآمدها و براساس آمار رشد اقتصادی سال قبل بوده است. که این رقم رشد اقتصادی کشور در سال قبل طبق آمارهای ارائه شده  منفی بوده است.

وی در مورد بحث مالیات در ارزش افزوده عنوان کرد: مالیات بر ارزش افزوده نسبت به سال قبل رشد ۷۷ درصدی داشته و با ۹۲ درصد تحقق نسبت به مالیات بر عملکرد مواجه بوده است.

**تحقق ۸۰درصدی مالیات های مستقیم و غیر مستقیم در سال جاری

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور در خصوص آخرین وضعیت اخذ مالیات های مستقیم و غیر مستقیم تصریح کرد: در رابطه با بحث مالیات های مستقیم این رقم ۱۵ درصد رشد و با تحقق ۷۸ درصدی مواجه بوده است ضمن آنکه در مالیات های غیر مستقیم سال جدید با رشد ۲۸ درصدی مواجه بودیم که سرجمع آن در رابطه با بحث اخذ مالیات های مستقیم و غیر مستقیم تحقق ۸۰ درصدی را نشان میدهد.

**تداوم اجرای طرح جامع مالیاتی

عسگری در رابطه با تداوم اجرای طرح جامع مالیاتی در سال ۹۲ گفت: همان طور که می دانید زیرساخت های مربوط به اجرای طرح پایلوت طی یکسال و نیم قبل تهیه و به مرحله اجرا گذاشته شده که این کار با همکاری شرکت بول فرانسه در کشور براساس پایلوت آزمایشی در استانهای تهران ، اصفهان و کرمانشاه و در مرحله دوم در اداره مالیاتی دیگر کشور و نهایتا مرحله سوم تمامی استانهای باقی مانده را تحت پوشش  خود قرار میدهد.

عسگری ادامه داد: در مرحله پایلوت آزمایشی طرح جامعه مالیاتی به مرحله یک ممیز کل تاکنون انجام شده و مرحله دوم آن شامل سه ممیز کل و سوم آن شامل۲۰ ممیز کل می باشد.که به تدریج براساس پروسه طرح جامع مالیاتی به مرحله اجرا گذاشته می شود.

**پایان اجرای طرح جامع مالیاتی سال ۹۴ است

سازمان رئیس امور مالیاتی در ادامه به خبرنگاران گفت: در رابطه با اجرای  طرح جامع مالیاتی باید در نظر داشته باشیم که زمان پایان این قانون تا آخر سال ۹۴ است.

عسگری افزود: تاکنون ۴٫۵ میلیون مودی مالیاتی اظهار نامه های خود را به سازمان امور مالیاتی ارائه کردند که بدون در نظر گرفتن تعداد اظهار نامه های مربوط به نقل و انتقال خودرو میزان اظهار نامه های دریافتی که عمدتا بخش عمده‌ آن به صورت الکترونیکی و فقط ۳ درصد آن از طریق دستی از طریق پست ارسال شده بالغ بر ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار اظهار نامه است.

عسگری با تاکید بر این نکته که ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار مودی از طریق اظهار نامه مالیاتی به صورت الکترونیکی ثبت نام خود را انجام دادندگفت: پس از پیاده سازی سامانه طرح جامع مالیاتی در تنظیمات مربوط به شبکه این سامانه مالیاتی برای اجرای مرحله به مرحله طرح جامع مالیاتی بهمرحله اجرا گذاشته می شود.

وی با بیان آنکه این طرح در حال حاضر به صورت آزمایشی در استانهای تهران، اصفهان و کرمانشاه اجرا می شود ادامه داد: با اجرای این طرح به طور حتم ما شاهد کاهش ۱۵درصدی میزان فرار مالیاتی در کشور خواهیم بود.

*میزان فرار مالیاتی ۲۵درصد است

عسگری در مورد بحث فرار مالیاتی و رقم آن اظهار داشت: براساس برآوردهای انجام شده هم اکنون ۲۵درصد فرار مالیاتی در کشور داریم که با اجرای طرح ادامه مالیاتی ۱۵ درصد از آن کاسته می شود.

وی در این رابطه تاکید کرد: به هیچ عنوان بحث فرار مالیاتی با اجرای طرح جامع مالیاتی حذف کامل نمی شود حتی در کشورهای توسعه یافته میزان فرار مالیاتی طبق امارهای ارائه شده ۱۰ درصد است.

وی در رابطه با میزان قرارداد مالی شرکت بول فرانسه در خصوص نرم افزار طرح جامع مالیاتی گفت: میزان قرارداد براساس مناقصه بین المللی ۲۷ میلیون یورو بوده که تاکنون ۳۰۰ میلیارد تومان یعنی ۳۳ میلیون یورو به شرکت پول فرانسه براساس مناقصه بین المللی پرداخت شده است.

سازمان امور مالیاتی دربارهٔ رایزنی های انجام شده در مورد بودجه سال آینده این طور اظهار نظر کرد: که این رایزنی ها برای بودجه سال آینده توسط معاونت راهبردی به مسئولیت دکتر نوبخت آغاز شده و هفته قبل جلسه ای در رابطه با کلیات پیش بینی بودجه سال آینده د رمجلس با حضور نمایندگان مجلس برگزار شد.

در حال تکمیل/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.