۱۵ درصد ایرانی ها افسرده هستند

به گفته رییس بیمارستان روانپزشکی روزبه، ۱۰ تا ۱۵ درصد مردم کشور به بیماری افسردگی مبتلا هستند که بیشتر این افراد را زنان تشکیل می‌دهند.

به گزارش بی باک به نقل از ایسنا: به گفته رییس بیمارستان روانپزشکی روزبه، ۱۰ تا ۱۵ درصد مردم کشور به بیماری افسردگی مبتلا هستند که بیشتر این افراد را زنان تشکیل می‌دهند.

دکتر مهدی تهرانی دوست رییس انجمن روانپزشکی کودکان و مدیر گروه روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه زنان دو برابر مردان به افسردگی مبتلا می‌شوند، افزود: با وجود آنکه افسردگی معمولا در میان بزرگسالان دیده می‌شود، زمان آغاز به دوران کودکی بازگشته و درصد قابل توجهی از جمعیت را دربرمی‌گیرد.

به گفته وی، آمارها نشان می‌دهد که در ایران تفاوت چندانی میان تعداد مبتلایان افسردگی در ساکنین شهرها و ساکنین روستاها وجود ندارد و نمی‌توان گفت که شهرنشین‌ها بیشتر افسرده می‌شوند.

وی با بیان اینکه تنها یک درصد بیماران افسرده بستری می‌شوند، افزود: معمولا بیمار زمانی بستری می‌شود که شدت بیماری بسیار باشد و بیمار به خودکشی اقدام کرده و یا دچار توهم و هذیان شده باشد. باید دانست که بیشتر کسانی که در بیمارستان بستری می‌شوند به اختلالات قطبی یا اسکیزوفرنی مبتلا هستند.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران با اشاره به چالش‌های روانپزشکان در درمان بیماران، اظهار کرد: بخشی از این چالش‌ها به آگاهی خانواده‌ها نسبت به این بیمار‌ی‌های روانی بازمی‌گردد زیرا هنوز این آگاهی در بین مردم ایجاد نشده است که بیماری‌های روانی هم‌اندازه بیماری‌های جسمی اهمیت دارند و حتی متاسفانه در بعضی مواقع در میان افراد تحصیلکرده هم مشاهده می‌شود که این افراد بیماری‌های روانی را انگ دانسته و نسبت به درمان آن بی‌توجهی می‌کنند.

رییس بیمارسان روزبه ادامه داد: بخشی دیگر از چالش‌های روانپزشکان را مسائل اقتصادی تشکیل می‌دهد که بخش عمده آن به تعرفه‌های سازمان بیمه‌گر بازمی‌گردد زیرا این تعرفه‌ها خدمات لازم را به بیمارستان‌های روانپزشکی ارائه نمی‌دهند.

دکتر تهرانی دوست در خصوص افزایش بیماران روانی، اظهار کرد: بیشتر به نظر می‌رسد که این تعداد بیمار در گذشته وجود داشته اما ثبت نمی‌شده‌اند و این امر به ویژه در بیماران کم سن بیشتر مشاهده می‌شود.

وی در ادامه اظهار کرد: در حال حاضر روانپزشکان عمومی در استفاده از روش‌های درمانی بسیار به روز‌ هستند و از تمام روش‌هایی که در جهان مورد توجه است، استفاده می‌کنند که این روش‌ها همه شامل روش‌های دارویی و هم شامل روش‌های غیردارویی مانند انواع روان درمانی، الکتروشوک درمانی و تحریک مغناطیسی مغز است.

رییس بیمارستان روزبه در پایان بیان کرد: البته از آنجا که ممکن است دسترسی به همه داروهای روانپزشکی ممکن نباشد، احتمال دارد روانپزشکان در استفاده از درمان‌های دارویی جدید با مشکل روبرو شوند.


ممتازنیوز/momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.