۱۵ روز تا شروع دور دوم سفرهای تابستانی

گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا حاکی است مرحله نخست طرح تابستانی سفر امسال از ۳۱ خرداد آغاز و تا ۳۰ تیرماه ادامه داشت که آمار بیش از ۴۳ میلیون جابه جایی را در سطح جاده ها برجای گذاشت .

انتظار این است که مرحله دوم سفرهای تابستانی از ۲۹ مرداد ماه و اواخر ماه رمضان آغاز و تا دوم مهر تداوم یابد.

سهم حمل ونقل عمومی از جابه جایی های مرحله اول به وسیله اتوبوس ها ۵۴ درصد ، مینی بوس ۳۳ و سواری ها ۱۳ درصد اعلام شد .

برگزاری آزمون سراسری ورود به دانشگاه های سراسری و آزاد (کنکور) در تیرماه ،بسیاری از خانواده ها را ملزم ساخت پس از این دوران برای سفر برنامه ریزی کنند و یا شهریورماه که تا حدودی از میزان گرمای هوا کاسته می شود برگزینند .

آمارهای منتشر شده حاکی است ، استان های مازندران ، البرز و فارس بیشترین مقصد سفرهای دور اول در تیرماه بودند و از سوی دیگر استان های سیستان وبلوچستان ، یزد و ایلام کمترین مسافران تابستانی را داشتند .

سهم حمل ونقل ریلی و هوایی در دوره مذکور یک میلیون جابه جایی ذکر شده است .

ارزیابی ها نشان می دهد که امسال به میزان شش درصد حمل ونقل جاده ای افزایش یابد.

از سوی دیگر تازه ترین آمارها نشان می دهد که از شروع تیرماه تا هفته نخست مرداد ماه بالغ بر ۶۳ میلیون و ۵۲۲ هزار نفر از طریق ناوگان عمومی حمل و نقل جاده‌ای در سطح کشور جابه‌جا شدند که در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته ۵٫ ۴ درصد رشد داشت.

بررسی ها نشان داد در دوره مذکور به طور متوسط روزانه یک میلیون و ۶۷۲ هزار نفر در مسیرهای مختلف جابه‌جا شدند.

از سوی دیگر در این آمار ۳۴ میلیون و ۴۲۵ هزار نفر از مسافران از اتوبوس برای رسیدن به مقاصد خود بهره گرفته اند ، ۲۰ میلیون و ۹۴۹ هزار نفر از مینی‌بوس استفاده کردند و هشت میلیون و ۱۷۷ هزار نفر توسط ناوگان سواری کرایه جابه‌جا شدند.

طی دوره ۳۸ روزه جابه جایی سفرهای تابستانی ،استان تهران رتبه نخست را با رقم ۱۴ میلیون و ۲۹۳ هزار نفر کسب کرد ، در حالی که استان کهگیلویه و بویراحمد با ۳۶۷ هزار جابه جایی از کمترین سهم در این ارتباط برخوردار شد .

علاوه براین در دوره این گزارش چهار میلیون و ۱۸۷ هزار سرویس از سوی ناوگان عمومی جاده ای اقدام به جابه جایی هموطنان کردند که در مقایسه با مدت مشابه در سال ۱۳۹۰ رشدی به میزان ۳٫ ۷ درصد را ثبت کرد .

سوابق خبری در ارتباط با رویداد هایی که اقبال عمومی را به دنبال داشته ،حاکی از عدم پیش بینی های به موقع دستگاه های اجرایی داشته و اکنون که دو هفته تا پایان مرداد ماه و ماه مبارک رمضان باقی است ، انتظار می رود دستگاه های ذیربط که در این ارتباط مسئولیت دارند با پشتکار و برنامه ریزی لازم امور مربوطه را ساماندهی کنند .

همکاری و همپوشانی مسئولان و روسای اصناف و تشکل‌های حمل و نقلی نقش مهمی در انجام سفرهای ایمن و توام با ارامش را می تواند برای هموطنان به دنبال داشته باشد .

سفرهای جاده ای نیازمند همکاری گسترده دستگاه های مختلف از راهداران پرتلاش ، پلیس راه سخت کوش ، امدادگران و کادر درمانی ایثارگر گرفته تا پیش بین های هواشناسی است که بدون چشمداشت اقدام به رصد دقیق ماهواره ها می کنند تا زمینه سفرهای ایمنی را فراهم سازند .

آگاه باشیم که فرصت پیش روی به سرعت سپری می شود و انتظار این است که در پایان سفرهای تابستانی ،تلاش همه دستگاه ها موجب رضایت خاطر پروردگار و هموطنان کم توقع باشد .

اقتصام ** ۱۵۵۹**۱۳۱۹

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۶۱۹۹۲


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.