۱۶ میدان تازه نفت و گاز در قشم توسعه می یابد

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

رییس منطقه عملیاتی قشم در شرکت نفت فلات قاره ایران گفت: توسعه ١۶ میدان تازه نفت و گاز و همچنین تولید ١٢ هزار مگاوات برق با هدف تبدیل جزیره قشم به قطب انرژی خلیج فارس انجام می شود.

به گزارش ممتاز به نقل از خبرنگار اقتصادی ممتاز نیوز، حیدر یارویسی  با بیان این مطلب گفت: با بهره‌برداری از طرح افزایش ٧ برابری ظرفیت تولید نفت از میدان هنگام از ۴ هزار بشکه به ٣٠ هزار بشکه در تیر امسال، زیر‌ساخت‌های مورد نیاز برای اجرا و توسعه میدان های نفت و گاز توسن، توسن شمال غربی، تفتان، هرمزها، گورزین، سلخ، و فروز A وB ایجاد شده است.
 
به گفته وی، افزایش ظرفیت تولید پالایشگاه گاز هنگام از ٨٠ به ١٨٠ میلیون فوت مکعب و ساخت نیروگاه گازی قشم به ظرفیت ٢۵ مگاوات نیز بخشی از توسعه میدان هنگام است.
 
رییس منطقه عملیاتی قشم در شرکت نفت فلات قاره ایران با بیان این که توسعه میدان فروز B با ظرفیت پالایش یک میلیارد فوت مکعب گاز و تبدیل آن به ۶ هزار مگاوات برق در منطقه قشم آغاز شده است، افزود: در مرحله اول طرح توسعه این میدان، زنجیره کامل ارزش از استخراج گاز تا تولید برق و آب برنامه‌ریزی شده است. به نقل از وی،گاز درجای میدان فروز B، ٢٨ تریلیون فوت مکعب و ذخیره میعانات گازی این میدان ١٨٠ میلیون بشکه برآورد شده است.
 
یارویسی تصریح کرد: سقف تولید گاز در مرحله اول از میدان فروز B، یک میلیارد فوت مکعب در روز و تولید میعانات گازی آن حدود ١٠ هزار بشکه در روز پیش‌بینی شده است، همچنین بر اساس این پیش‌بینی، سالانه یک میلیون و ۴٩٠ هزار تن مایعات گازی و ۴۶۶ تن گوگرد در روز در این مرحله تولید می‌شود، با تولید این میزان گاز امکان تولید برق تا ۶ هزار مگاوات برای مصرف کشور وجود دارد.
 
وی گفت: با تولید روزانه ٧۵ میلیون فوت مکعب گاز از میدان گازی گورزین نیز گاز تولیدی از این میدان برای تامین سوخت مورد نیاز نیروگاه بندرعباس و کارخانه سیمان بندر خمیر مصرف می‌شود.
 
یارویسی ساخت پالایشگاه تازه قشم با ظرفیت تولید روزانه ٨٠ میلیون فوت مکعب گاز را یکی دیگر از طرح‌های توسعه‌ای منطقه قشم اعلام کرد.
 
وی دربارهٔ طرح جامع توسعه میدان نفتی توسن نیز در منطقه قشم گفت: براساس این طرح چهار چاه در این میدان حفر و یک سکوی دریایی نصب می‌شود.
 
بر پایه این گزارش ممتاز به نقل از، حجم ذخایر نفت درجا در منطقه قشم بیش از چهار میلیارد بشکه و گاز ١٠ تریلیون فوت مکعب است.
 
جزیره قشم بعنوان بزرگترین جزیره خلیج فارس دارای ویژگی‌های اقتصادی، گردشگری و تجاری بی نظیری در منطقه است و آنچه می‌تواند این ظرفیت‌ها را ارتقا دهد تبدیل این جزیره به قطب انرژی در خلیج فارس است.قطبی که با شکوفایی‌اش می‌تواند به بزرگترین تولید کننده نفت، گاز و برق تبدیل شود و توسعه صنعتی و اقتصادی کشور و استان هرمزگان را فراهم کند.
 
دارا بودن میدان‌های هیدروکربنی مختلف، موقعیت راهبردی تنگه هرمز و قرار گرفتن قشم در راهگذر شمال جنوب و در مسیر تردد کشتی‌ها در خلیج فارس، هم مرز بودن با کشور عمان، اتصال به شبکه سراسری برق، دسترسی به بازارهای داخل و بازارهای کشورهای آسیای میانه و جنوب خلیج فارس این امر را پررنگ تر کرده است و می‌تواند قشم را به مرکز ذخیره‌سازی و صادرات محصولات نفت، گاز و پتروشیمی تبدیل کند.
 
این ویژگی‌ها سبب انتخاب جزیره قشم به عنوان ششمین منطقه عملیاتی شرکت نفت فلات قاره ایران شده است.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.