۱۷ خرداد؛ گذر سیاره زهره از مقابل خورشید

دبیر انجمن نجوم دانشگاه پیام نور مرکز شیراز از گذر سیاره زهره از مقابل خورشید خبر داد و گفت: برای دیدن گذر بعدی باید ۱۰۵ سال صبر کرد و در هر قرن حداکثر می‌توان شاهد دو گذر بود.

سجاد معینی امروز در گفت‌وگو با فارس در شیراز اظهار داشت: گذر پدیده‌ای است که طی آن جرمی که کوچک‌تر از قرص خورشید باشد، از مقابل آن عبور کند و اکنون پس از سال ۱۳۸۳ سیاره زیبای زهره بار دیگر در ۱۷ خرداد از مقابل خورشید گذر می‌کند که از این پدیده در ایران از هنگام طلوع خورشید تا حدود ساعت ۹:۳۰ صبح قابل مشاهده است.

دبیر انجمن نجوم دانشگاه پیام نور مرکز شیراز افزود: بدون شک رصد چنین پدیده جذاب و نادر، می‌تواند برای هر فرد که در زندگی خود آن را می‌بیند بسیار جذاب باشد چرا که برای دیدن گذر بعدی باید ۱۰۵ سال صبر کرد و در هر قرن حداکثر می‌توان شاهد دو گذر بود.

معینی اضافه کرد: برای مشاهده گذر زهره نیاز به ابزار اپتیکی نیست بلکه با چشم غیرمسلح و با کمی دقت می‌توان این سیاره را به شکل لکه گرد و سیاه مشاهده کرد.

وی در ادامه گفت: در هنگام رصد باید به این نکته توجه داشت که چشم یا ابزار اپتیکی مورد استفاده را به فیلترهای ویژه‌ای مانند فیلتر مایلار مجهز کرد تا از صدمه زدن امواج فرابنفش و مضر به چشم جلوگیری شود.

به گزارش فارس، زهره سیاره زیبای منظومه شمسی که در روزگاران قدیم به ستاره‌ای صبحگاهی و شامگاهی شناخته می‌شد، دومین سیاره منظومه شمسی پس از خورشید است.

زهره در شب و حتی روز درخشان است و یکی از معدود اجرامی محسوب می‌شود که می‌تواند با نور خود بر روی زمین سایه ایجاد کند.


بولتن نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.