۱۸ وزیر کابینه چگونه از بهارستان رای اعتماد خواهند گرفت؟

فروردین ۱۴۰۳

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، عصر روز یکشنبه‌۱۳ مردادماه  مراسم تحلیف حجت‌السلام و المسلمین حسن روحانی در حالی برگزار شد  که  رئیس جمهور دو هفته فرصت داشت اسامی هیئت‌ وزیران را جهت اخذ رای اعتماد به مجلس معرفی کند چرا که ماده ۲۰۴ آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی  تصریح می‌کند «ظرف دو هفته پس از انجام مراسم تحلیف و یا بعد از استعفاء یا سقوط دولت، کتباً اسامى هیأت وزیران را به‏ همراه شرح حال هر یک از وزیران و برنامه دولت تسلیم مجلس ‌می‌نماید. رئیس مجلس مکلف است در اولین فرصت در جلسه علنى وصول معرفى‏نامه وزیران را اعلام و پس از قرائت دستور تکثیر آن را صادر نماید».

اما رئیس جمهور به محض انجام مراسم تحلیف از زمان نهایت استفاده را کرد و در همان جلسه، اعضای  کابینه آینده خود را معرفی کرد تا مجلس بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی را شروه کرده و رای اعتماد بدهد که این کار حجت‌السلام و المسلمین حسن روحانی از طرف رئیس مجلس شورای اسلامی زرنگی قلمداد شد و علی لاریجانی گفت این اقدام را به فال نیک می‌گیریم.

البته این سخنان رئیس قوه مقننه لبخند ملیحی بر لبان رئیس جمهور تازه نفس کشورمان جاری کرد.

با معرفی اعضای  هیئت وزیران،  بهارستان  شاهد ترافیک مسئولان دولتی و وزرای پیشنهادی شده و هر کمیسیون و هر فراکسیونی از ظن خود با وزرای پیشنهادی دیدار و گفتگو می‌کنند.

این روزها مهمترین سوالی  که بر پیشانی  نهاد قانون‌گذاری کشور  نقش بسته،  نحوه رای اعتماد نمایندگان ملت به  وزرای  کابینه یازدهم  است ، ولی پاسخ این پرسش در لابلای مواد آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی که با دوسوم رای نمایندگان به تصویب رسیده است به چشم می‌خورد.

در این رابطه ماده ۲۰۵  قانون آین‌نامه داخلی مجلس تصریح می‌کند « یک هفته پس از معرفى دولت، براى بحث و بررسى خط مشى و اصول کلى برنامه دولت و أخذ رأى اعتماد براى هیأت وزیران جلسات مجلس به‏ طور متوالى تشکیل می‌‏گردد. با پیشنهاد رئیس و تصویب مجلس، جلسات به¬ صورت صبح و بعد از ظهر برگزار خواهد شد. مجلس در این جلسات نطق نخواهد داشت».

ماده ۲۰۶ این قاون می‌افزاید «قبل از تشکیل اولین جلسه بررسى برنامه‏هاى دولت و أخذ رأى اعتماد هیأت وزیران، نمایندگان مخالف و موافق برنامه، خط مشى و اصول کلى و ترکیب هیأت وزیران و نیز نمایندگان مخالف و موافق هریک از وزیران به تفکیک برنامه و هر وزیر در برگه‏هاى جداگانه یا دستگاه الکترونیک ثبت نام مى‏نمایند.

هریک از نمایندگان حق دارند تمام یا قسمتى از وقت خود را دراختیار نماینده دیگر قرار دهد. در آغاز بحث در مورد هیأت وزیران، رئیس جمهور برنامه دولت را تشریح و ضمن معرفى وزیران از ترکیب هیأت وزیران دفاع خواهد نمود. پس از آن مجلس بررسى برنامه دولت و ترکیب هیأت وزیران را با اظهارات پنج نفر از نمایندگان مخالف و پنج نفر از نمایندگان موافق با حفظ ترتیب یک¬نفر مخالف و یک¬نفر موافق و هر کدام براى مدت پانزده دقیقه انجام خواهد داد.

رئیس جمهور یا کسانى که او تعیین خواهد نمود به سؤالات واظهارات مخالفان پاسخ مى‏دهند. مجموع مدت نطق اولیه رئیس جمهور و دفاعیات اخیر دو و نیم ساعت خواهد بود. درپى اظهارات و دفاعیات رئیس جمهور، مجلس شور در مورد برنامه‏ها و صلاحیت هریک از وزیران را به صورت جداگانه آغاز خواهد نمود.

 درمورد هر وزیر دو نفر از نمایندگان مخالف و دو نفر ازنمایندگان موافق با حفظ ترتیب یک¬نفر مخالف و موافق هرکدام براى مدت پانزده دقیقه فرصت خواهند داشت. پس از آن وزیر و در صورت صلاحدید رئیس جمهور به مدت سى دقیقه براى دفاع از برنامه و صلاحیت وزیر مطروحه وقت خواهند داشت. بحث و بررسى براى تک تک وزیران به ترتیب حروف الفباى وزارتخانه به همین شیوه انجام مى‏گیرد، رئیس جمهور مى‏تواند با استفاده از وقت وزیران در پایان و به‏طور یکجا از آنان دفاع نماید. پس از آن رأى‏گیرى به عمل مى‏آید و شمارش و اعلام نتیجه آراء پس از رأى‏گیرى براى همه وزرا صورت خواهد گرفت. سؤالات کتبى نمایندگان در طول مدتى که برنامه دولت مطرح است ازطریق رئیس مجلس به رئیس جمهور یا وزیر مربوط داده خواهد شد.

تبصره ۱- در موارد معرفى یک یا چند وزیر (کمتر از نصف مجموع وزرا) پس از نطق اولیه رئیس جمهور به مدت یک-ساعت بدون بحث در کلیات برنامه‏ها و ترکیب هیأت‏وزیران تنها در مورد برنامه‏ها و صلاحیت وزیران پیشنهادى به‏ترتیب فوق‏الذکر اقدام خواهد شد.

تبصره ۲- چنانچه مجلس به یک یا چند وزیر رأى اعتماد نداد و یا وزارتخانه‌ای به هردلیل وزیر نداشته باشد رئیس جمهور موظف است با رعایت اصل یکصد و سى و پنجم (۱۳۵) قانون اساسى حداکثر قبل از سه ماه فرد یا اشخاص دیگرى را براى أخذ رأى به مجلس معرفى نماید.

همچنین ماده ۲۰۷آیین‌نامه داخلی تصریح می‌کند« درمورد اصول هشتاد و هفتم (۸۷) و یکصد و سى و ششم (۱۳۶) قانون اساسى، کیفیت رأى اعتماد به وزیر یا هیأت وزیران و همه مسائل مربوط به آن طبق این آیین‏نامه خواهد بود.

تشخیص مسائل مهم و مورد اختلاف مذکور در اصل هشتاد و هفتم (۸۷) قانون اساسی که دولت مى‏تواند در زمینه آنها از مجلس رأى اعتماد بگیرد، با هیأت وزیران است.

ضرغام صادقی نماینده شیراز در این زمینه به خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران گفت: رای اعتماد به وزار دو روز به طول خواهد انجامید و اگر وزیری مخالف نداشته باشد موافق نیز صحبت نخواهد کرد بنابراین احتمالا کارها سریعتر انجام شود.

همچنین سخنگوی هیئت رئیسه مجلس  با بیان اینکه نمایندگان یک هفته برای بررسی اصول کلی برنامه های دولت و هیئت وزرا فرصت دارند افزود: پس از این مهلت جلسات علنی مجلس برای رای اعتماد به کابینه و تک تک وزرا به صورت متوالی و در دو نوبت صبح وعصر برگزار می گردد و در این مدت نطق و دستور دیگری در صحن علنی نخواهیم داشت.

وی ادامه داد: در جلسات رای اعتماد به کل کابینه و تک تک وزرا نمایندگان موافق و مخالف صحبت می کنند و اخذ رای می تواند به دو صورت دستی و الکترونیکی برگزار شود.

مصری در ادامه به تشریح جزئیات بیشتر دربارهٔ رای اعتماد به کابینه پرداخت و اظهار داشت: برای ترکیب هیئت وزیران پنج نماینده مخالف وپنج نماینده موافق به ایراد سخنرانی می پردازند و رئیس جمهور و یا نماینده وی به اظهارات نمایندگان مجلس پاسخ می دهند.

سخنگوی هیئت رئیسه همچنین دربارهٔ فرصت رئیس جمهور در دفاع از وزرای پیشنهادی خود گفت: رئیس جمهور در نطق اولیه و دفاعیت خود مجموعا دو ساعت و سی دقیقه فرصت دارد تا در تایید صلاحیت وزرا و ترکیب کلی کابینه به سخنرانی بپردازد.

بنابراین در حالی کمیسیون‌های تخصصی مجلس بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت یازدهم را در دستور کار قرار  داده‌اند که از روز دوشنبه هفته اینده  رای اعتماد به  ۱۸ وزیر آینده در دستور کار صحن علنی مجلس قرار خواهد گرفت.

انتهای‌پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.