۱۸ تیر نقطه عطف مقابله جنبش دانشجویی با انحرافات دانشگاه

مرندی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران عنوان کرد؛

عضو شورای مرکز کانون دانشگاهیان ایران گفت:‌ امروز جنبش دانشجویی در مسیر اصلی انقلاب که استکبارستیزی و حمایت از انقلاب اسلامی است فعالیت می‌کند.

محمدرضا مرندی عضو شورای مرکزی کانون دانشگاهیان ایران در گفتگو با خبرنگار دانشگاهممتازنیوز، با اشاره به عوامل شکل‌گیری جنبش دانشجویی در ۲۳ تیر ماه ۷۸ اظهار داشت: حرکت آغازین جنبش دانشجویی به ۱۶ آذر ۳۲، یعنی ۵۹ سال پیش برمی‌گردد و رویکرد بعدی و انسانی آن در ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ جلوه‌گر شد.

وی تصریح کرد: زمانی که امام(ره) در مقابل رژیم شاه ایستاد و الغای کاپیتولاسیون و الحاقیه پیمان وین را درخواست کرد، همه اقشار مردم از جمله دانشگاهیان از ا ین حرکت حمایت کردند که ۱۳ آبان ۵۸ و تسخیر لانه جاسوسی آمریکا توسط دانشجویان، نقطه عطفی در این زمینه است.

مرندی در ادامه افزود:‌ در ۲۳ تیر ماه ۷۸، جنبش دانشجویی برای مقابله با انحرافاتِ به وجود آمده در دانشگاه و حرکت انحرافی ۱۸ تیر از سوی  جریان‌های خارج از دانشگاه که به دانشگاه رخنه پیدا کرده بود، بار دیگر وارد میدان شد. البته در این حرکت فقط دانشجویان حضور نداشتند بلکه ما شاهد حضور اقشار مختلف مردم در صحنه بودیم.

عضو شورای مرکزی کانون دانشگاهیان ایران با بیان اینکه در شروع دوران اصلاحات و فضای شبهه انگیز آن زمان، بسیاری در ابهام سیاسی قرار گرفته بودند که از جمله می‌توان از دانشجویان نام برد؛ اظهار داشت: در برخی از نخبگان سیاسی و تشکل‌های دانشجویی مثل دفتر تحکیم وحدت نوعی تجدیدنظر طلبی صورت گرفته بود که در مرحله نخست، جریان انحرافی با تجدیدنظر یکی شده بود.

وی خاطرنشان کرد: با پایان دوران اصلاحات، کم‌کم مردم با ماهیت انحرافی موسوم به اصلاح طلبی که در واقع تجدید نظر طلب بودند آشنا شدند و جریان اصلی دفتر تحکیم وحدت که به اصول و مبانی انقلاب وفادار بودند کم‌کم توانستند خط اصلی انقلاب را در دست بگیرند.

مرندی ادامه داد: برخی اتحادیه‌های دانشجویی به نام انجمن‌های دانشجویی مستقل شکل گرفتند که از دفتر تحکیم اولیه مستقل شدند، این طور بود که جنبش دانشجویی پس از اتمام دوران اصلاحات به مسیر اصلی خود بازگشت.

عضو شورای مرکزی کانون دانشگاهیان ایران گفت:‌ پس از روشن شدن ماهیت جریان فتنه ۸۸، آن دسته از انجمن‌های اسلامی هم که در این مسیر، اظهارنظرهای فتنه جویانه می‌کردند، فروکش کرده و خاموش شدند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ما در حال حاضر، چندان جریان انحرافی در میان دانشگاهیان مشاهده نمی‌کنیم و جنبش دانشجویی در مسیر اصلی انقلاب که استکبارستیزی و حمایت از انقلاب اسلامی بوده قرار گرفته است.

/ش۳


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.