۱۹ گونه پرنده و وحوش گلستان در معرض خطر انقراض

۱۹ گونه پرنده و وحوش گلستان در معرض خطر انقراض

19 گونه پرنده و وحوش گلستان در معرض خطر انقراض

۱۹ گونه وحوش و پرندگان در معرض خطر در گلستان شناسایی شده است که اتخاذ تدابیر لازم از جمله برخورد با شکار غیر مجاز برای حفظ این گونه های ارزشمند ضروری به نظر می رسد.

 

به گزارش راسخون به نقل از مهر، تاکنون ۸۵ گونه پرنده شامل ۱۹ گونه بومی و ۶۶ گونه مهاجر در تالابهای منطقه شناسایی شدند که از میان پرندگان مهاجر، ۱۴ گونه بومی و بقیه گونه زمستان گذر هستند.
 
بر اساس آمار، هر سال حدود ۳۰۰ هزار پرنده به گلستان می‌آیند و شش ماه سرد سال را در تالابهای استان سپری می‌کنند.

مرغابی، غاز، قو، پلیکان، باکلان، پرستوی دریایی، سلیم، کاکایی، چنگر، اگرت، خوتکا، گیلان شاه و تلیله از مهمترین پرندگان مهاجر به استان گلستان است.

برخی از این پرندگان مانند پلیکان، فلامینگو و قو جزو گونه‌های حمایت شده و برخی نیز مانند پلیکان پا خاکستری و عقاب دریایی دم سفید از جمله گونه‌های در خطر انقراض به شمار می‌روند و ترانه خوانی بسیاری از پرندگان کمتر در تالابهای گلستان به گوش می رسد.
 
برابر قوانین، شکار و صید گونه های مرغابی سانان حفاظت شده در ایران شامل قوها، غاز پیشانی سفیدکوچک، غاز پازرد، اردک سرسفید، اردک بلوطی، اردک تاجدار، اردک مرمری ، اردک چشم طلایی ، اردک سرسیاه ، اردک دم دراز و مرگوسها می شود.
 
نا امن شدن زیستگاههای پرندگان در سایه شکار بی رویه و برخی بی تدبیریها و خشکسالی تالابها موجب شده تا دیدن گونه های ارزشمند پرندگان مهاجر در تالابهای گلستان در سالهای آینده به رویایی دست نیافتنی مبدل شود.
 
 
برخی شکارچیان برای تفریح به شکار پرندگان در حاشیه تالابها می پردازند و این تفریح، مرگ پرندگان آبزی و کنار آبزی را منجر می شود.
 
مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان، گونه های در معرض خطر شناسایی شده در استان را ۱۹ گونه برشمرد.

محمد ممشلی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: روباه ترکمنی، یوزپلنگ، ماهی چالباش، شیپ ،قره برون، اوزن برون از جمله این گونه هاست.

وی یادآورشد: اردک سرسفید، اردک بلوطی، پلیکان پاخاکستری، عقاب طلائی دم سفید، شاهین، بحری، هما، بالابان و میش و مرغ از دیگر گونه های در معرض خطر استان است.

مشملی، هوبره، عقاب شاهی و عقاب ماهی خوار را از دیگر گونه های در معرض خطر نام برد که نیاز به صیانت و حفاظت بیشتری نیاز دارند.

وی شکار و صید غیرمجاز را از جمله عوامل تهدید فراروی گونه های حیات وحش اعلام کرد و گفت: مامورین یگان حفاظت محیط زیست استان در واحدهای تابعه شهرستانی از ابتدای سال جاری  تاکنون ضمن حفظ و حراست از انفال الهی موفق شدند ۱۵۱ نفر متخلف زیست محیطی را تحویل مراجع قضایی کنند.

وی افزود: در این مدت ۱۲۵مورد پرونده تخلف زیست محیطی و ۱۵۱نفر متخلف به مراجع قضایی معرفی شد.

وی همچنین تعداد سلاح کشف شده را  ۵۶ قبضه که ۱۱ قبضه آن قاچاق، شکار غیر مجاز را ۹۳ فقره و شروع به شکار را ۲۰ فقره، تخریب اراضی و آلودگی محیط زیست ۲۱فقره اعلام کرد.

به گزارش مهر، سالانه پرندگان زیادی از سرزمینهای سردسیر شمالی آسیا به گلستان سفر می کردند ولی امسال دیگر ترانه خوانی پرندگان مهاجر در برخی تالابهای استان شنیده نمی شود و گویی این پرندگان برای همیشه با تالابهای گلستان خداحافظی کرده اند.

/۱۱۱/


اخبار راسخون / محیط زیست

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.