۲ سال مرخصی بدون حقوق برای مادران!

مشاور رئیس جمهور در امور زنان با اشاره به اختصاص ۳۵۰ میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه برای ایجاد مشاغل خانگی گفت: زنانی که صاحب فرزند می شوند می‌توانند با استفاده از مرخصی بدون حقوق تا دوسالگی در کنار فرزند خود بمانند.

مریم مجتهد زاده در گفت‌و‌گو با آنا درخصوص برنامه‌های این مرکز برای حمایت از زنان شاغل و در نتیجه رسیدگی بهتر آنها به وظایف مادری و همسری اظهار داشت: مرکز امور زنان و خانواده لایحه بازنشستگی پیش از موعد زنان را تهیه و به تصویب هیئت دولت رساند که بر اساس قانون بازنشستگی پیش از موعد، کارمندان زن در صورت تمایل می توانند با ۲۰ سال سابقه خدمت دولتی تقاضای بازنشستگی کنند.

وی افزود: روان سازی اعطای تسهیلات اعتباری با حداقل کارمزد به زنان با اولویت زنان سرپرست خانوار و کارآفرین از دیگر مصوبات ما بود که بر این اساس شرط دو ضامن برای دریافت وام توسط زنان برداشته شد و زنان سرپرست خانوار می‌توانند از یارانه‌های خود به عنوان ضمانتی برای دریافت وام استفاده کنند.

رئیس مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با اشاره به الحاق یک ماده به مبحث چهارم قانون کار گفت: بر این اساس ساعات کاری زنان شاغل با مسئولیت‌های خانوادگی آنها متناسب سازی می‌شود که زنان سرپرست خانوار و زنان دارای فرزند معلول در اولویت قرار دارند.

مجتهد زاده با اشاره به اصلاح ماده ۷۲ و ۷۷ قانون کار ادامه داد: بر اساس ماده ۷۲ قانون کار موضوع مرخصی خانوادگی مطرح شد به عنوان مثال در هنگام بیماری فرزندان زنان شاغل می‌توانند از مرخصی استعلاجی استفاده کنند و این مرخصی از مرخصی یک ماهه آنان کم نمی‌شود.

وی بیان کرد: زنانی که صاحب فرزند می‌شوند تا ۶ ماه مرخصی زایمان دارند که در صورت تمایل می‌توانند تا ۲ سالگی فرزند در خانه بمانند و از مرخصی بدون حقوق یا دورکاری استفاده کنند.

مشاور رئیس جمهور در امور زنان اعطای ۳۵۰ میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه به متقاضیان ایجاد مشاغل خانگی را از سایر اقدامات این مرکز در راستای حمایت از نقش‌های مادری و همسری زنان دانست و گفت: زنان برای بازپرداخت وام‌ها می‌توانند از تنفس ۶ ماهه تا یک ساله استفاده کنند.


پایگاه خبری تحلیلی ممتاز | Momtaz News

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.