۲ نگرانی محققان برای آبزیان خلیج فارس

۱۸اردیبهشت،

به گزازش مشرق به نقل از مهر، دکتر حسین نگارستان  اکو سیستم خلیج فارس را یک اکوسیستم پیچیده دانست و افزود: این منطقه تحت تاثیر ورود آب شیرین است به این صورت که آب شیرین از دریای عمان از طریق تنگه هرمز وارد خلیج فارس می‌شود و پس از چرخش در خلیج فارس به صورت آب شور از اعماق تنگه هرمز به داخل دریای عمان برمی‌گردد.

رئیس بخش اکولوژی منابع آبی موسسه تحقیقات علوم شیلات کشور، با تاکید بر اینکه چرخش آب در دریای عمان و خلیج فارس به این صورت است، اظهار داشت: این در حالی است که به سبب احداث سدهای بسیار در منطقه عملا آب شیرین کمی وارد خلیج فارس می‌شود.

وی با بیان اینکه این امر تهدیدی برای اکولوژی خلیج فارس است، در این باره توضیح داد: در این منطقه زیستگاه‌های بسیاری از موجودات وجود دارد که از آن جمله می‌توان به وجود جزایر بسیار مرجان‌ها در منطقه خلیج فارس اشاره کرد که دارای وسعت بسیاری می باشند.

نگارستان با تاکید بر اینکه خلیج فارس و به ویژه دریای عمان نزدیک تنگه هرمز است، یادآور شد: این مناطق مناطقی غنی از لحاظ زیستگاه موجوداتی مانند دلفین‌ها و تن ماهیان است و شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد محل تخم ریزی بسیاری از گونه‌های ماهی‌ها است.


 

این محقق اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان همچنین یادآور شد: جزایر مرجانی در این منطقه محل تخم ریزی آبزیان است.

وی با بیان اینکه منطقه خلیج فارس از دیدگاه اکولوژیکی بسیار مهم و باارزش است، اضافه کرد: از این رو نیازمند حفاظت بیشتر است و باید اجازه ورود آب شیرین به منطقه را بدهیم.

آلودگی بی خطر نفتی در خلیج فارس

نگارستان با اشاره به نوع آلودگی‌های موجود در منطقه خلیج فارس، خاطرنشان کرد: آلودگی نفتی در منطقه خلیج فارس به سرعت تجزیه می‌شوند.

وی سبب این امر را وجود باکتری‌های نفت خوار ذکر کرد و ادامه داد: خلیج فارس منطقه‌ای است که تاریخچه نفتی طولانی دارد از این رو باکتری‌های نفت خوار بسیاری برای تجزیه این نوع آلودگی‌ها موجود است.

رئیس بخش اکولوژی منابع آبی از اجرای پروژه‌ای دراین زمینه خبر داد و گفت: پروژه تحقیقاتی در زمینه “پاک سازی زیستی” اجرایی شد که در این پروژه از باکتری‌های بومی استفاده شد.

وی با تاکید براینکه این باکتری‌های بومی از رسوبات خلیج فارس جدا سازی شده است، اضافه کرد: این امر نشان می‌دهد که آلودگی‌های نفتی منطقه از طریق باکتری‌های تجزیه کننده به سرعت تجزیه می‌شوند.

نگارستان در این باره یادآور شد: قسمت‌های سمی نفت درحدود ۴۸ ساعت اول تبخیر می‌شود و لکه‌های نفتی از آن باقی می‌ماند که به سرعت تجزیه می‌شود.

دومین نگرانی محققان پس از احداث سدها

وی با بیان اینکه خوشبختانه مدیریت خوبی در حوزه نفت در خلیج فارس وجود دارد، اظهار داشت: نگرانی اصلی ما بحث نفت نیست بلکه ورود مواد آلاینده از ساحل به خلیج فارس است که متاسفانه میزان آن بسیار بسیار است.

رئیس بخش اکولوژی منابع آبی موسسه تحقیقات علوم شیلات کشور به بیان نوع آلاینده های وارد شده به خلیج فارس اشاره کرد و گفت: این آلاینده‌ها شامل فاضلاب‌هایی است که به صورت تصفیه نشده وارد خلیج فارس می‌شود.

نگارستان با اشاره به بحران‌های زیست محیطی ناشی از ورود فاضلاب تصفیه نشده به خلیج فارس، افزود: در سال ۸۸ کشند قرمز را در این منطقه داشتیم که سبب اصلی آن فاضلاب های شهری بود که وارد می شد.

کشند قرمز در آبهای خلیج فارس

وی با بیان اینکه غذای مردم منطقه از طریق شیلات و ماهیگیری تامین می‌شود، خاطر نشان کرد: از این رو باید خلیج فارس تمیزی داشته باشیم.


مشرق
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.