۲ سناریوی بانک مرکزی برای پیش‌فروش سکه

۲۶ام بهمن ،

بینا- بانک مرکزی درحالی قرار است از اولین روز اسفند ماه دور تازه پیش فروش سکه را آغاز کند که هم اکنون دو سناریوی فروش آنی(نقدی) و آتی را در دستور بررسی دارد. بانک مرکزی به منظور جمع آوری نقدینگی از بازار سکه، از اول اسفند اقدام به پیش فروش سکه می کند و احتمال می رود با این اقدام نقدینگی موجود تا حد قابل توجهی جمع آوری شود.
براساس گزارش تسنیم ، طبق اعلام محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی دور تازه پیش فروش سکه قرار است از اول اسفند با قیمت پایه علی‌الحساب یک میلیون تومان آغاز شود.
البته تا امروز جزئیات شرایط پیش فروش سکه به طور رسمی اعلام نشده و بانک مرکزی با صدور اطلاعیه‌ای تصریح کرده در آینده نزدیک جزئیات این طرح را اعلام خواهد کرد و آنچه به طور غیررسمی در رسانه‌ها مطرح می‌شود گمانه زنی رسانه‌هاست.
هم اکنون کمیته کارشناسی و تخصصی در بانک مرکزی با بهره‌گیری از تجربه سال قبل ، درنظر گرفتن شرایط بازار و انجام بررسی‌های کارشناسی، برنامه ریزی‌ها و هماهنگی‌های لازم را انجام داده است تا این مرحله عرضه به بهترین وجه ممکن صورت پذیرد.
برهمین اساس خبرگزاری تسنیم از دو سناریوی مطرح در بانک مرکزی خبر می‌دهد؛ در جلسات بانک مرکزی طرحی ترکیبی درحال بررسی است که احتمالاً در صورت تصویب در دور تازه پیش فروش سکه با دو روش فروش نقدی (آنی) و فروش آتی (سلف) اجرایی خواهد شد.
در روش فروش نقدی بانک مرکزی قیمت پایه سکه تمام بهار آزادی را یک میلیون تومان در نظر گرفته است که البته این قیمت را باید با لحاظ ۶ درصد مالیات بر ارزش افزوده محاسبه کرد؛ بنابراین خریدار در فروش نقدی یک میلیون تومان به همراه ۶۰ هزار تومان (۶ درصد مالیات برارزش افزوده) پرداخت خواهد کرد.
روش فروش آتی هم به مانند سایر پیش فروش ها اجرایی خواهد شد به این معنی که خریدار در زمان ثبت نام مقداری از قیمت کالا  و در زمان دریافت هم مابقی را پرداخت می‌کند؛ ناگفته نماند در این روش خریدار باید در زمان تحویل سکه هزینه‌هایی از جمله عوارض دولتی، مالیات و … را نیز بپردازد.
در فروش آتی البته بانک مرکزی سودی را هم برای خریداران لحاظ خواهد کرد که ثبت نام کنندگان این طرح در پایان دوره مانند سپرده گذاری در بانک‌ها یا اوراق بانکی از سود ۲۰ درصدی منفعت ببرند.
و اما تعداد سکه‌های پیش فروشی؛ همانطور که بهمنی اعلام کرده در مرحله تازه پیش فروش سکه محدودیت‌هایی اعمال خواهد شد اما این محدودیت‌ها به مثابه سهمیه بندی سکه نخواهد بود.
بلکه طبق تصمیم بانک مرکزی دیگر شرکت‌های سرمایه گذاری به مانند دوره قبل نمی توانند به یک باره ۳۰۰ الی ۴۰۰ هزار سکه خریداری کنند، بعبارت دقیق‌تر در دور تازه قرار نیست به شرکت‌های حقوقی و سرمایه‌گذاری سکه فروخته شود بلکه هدف تأمین نیاز مردم است.

RSS
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.