۲۰درصد حجاج به فشارخون مبتلا هستند

210-58.jpg

معاون آموزش و پژوهش مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر از تنظیم پروتکل جامع بیماری فشارخون در حج خبر داد.

به گزارش سرویس «جامعه» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر امین رضا طباطبایی با بیان اینکه کتمان بیماری از پزشک و عدم‌رعایت توصیه‌های پزشک کاروان و نکات سلامتی در برخی بیماران فشارخونی، عوارض جبران‌ناپذیری را در طول مراسم برای این افراد به وجود می‌آورد،گفت: بیماری فشار خون شایع‌ترین بیماری زمینه‌ای در حج و نیز عامل خطرساز بیماری‌های قلبی – عروقی است که منجر به «انفارکتوس میوکارد»، «حوادث مغزی»، «نارسایی قلبی»، «اختلالات بینایی»، «نارسایی کلیوی» و مرگ زودرس می‌شود و در هنگام حج به دلیل وضعیت خاص، عدم کنترل و مراقبت بیماران مبتلا به فشار خون بالا، آسیب زیادی را به سلامت فرد و میزان استفاده وی از این سفر معنوی می‌گذارد.

وی افزود: بر اساس مطالعات انجام شده، فشار خون با ۲۰ درصد بالاترین میزان شیوع بیماری‌های زمینه‌ای را در بین زائران ایرانی در حج تمتع ۹۰ به خود اختصاص داده بود. بر پایه همین مطالعات، ۳۰٫۸ درصد این افراد در طول سفر به عوارض ناشی از فشار خون در طول سفر مواجهه شده بودند.

طباطبایی علل عمده ایجاد این عوارض را عدم‌استفاده از غذای رژیمی (کم‌نمک و کم‌چربی)عنوان کرد و گفت : مواردی چون کتمان فشار خون از پزشک کاروان و آگاه نبودن از عواقب رعایت‌نکردن رژیم غذایی و دارویی و همچنین عدم‌استفاده مرتب از داروهای تجویزی پزشک در طول سفر حج نیز از عوامل تشدید این بیماری است.

معاون آموزش و پژوهش مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر خاطرنشان کرد: در حج تمتع سال جاری نیز مطالعاتی برای تاثیر تغذیه بر فشار خون و میزان آگاهی این بیماران از بیماری و تغذیه در ایام حج در دست بررسی است تا با تکمیل داده‌ها و طرح‌ها و اطلاعات بتوانیم به پروتکل جامعی در زمینه نیازهای این قشر خاص و نحوه پیشگیری از بیماری آنان در حج ارائه دهیم.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.