۲۰ میلیون دلار برای حذف مالاریا در ایران

۱۹اردیبهشت،

روزگارنو: ۲۰ میلیون دلار از اعتبارات صندوق جهانی برای حذف و کنترل مالاریا به ایران اختصاص یافته است.

به گزارش واحد مرکزی خبر نماینده مقیم برنامه توسعه سازمان ملل متحد در ایران افزود: در آینده ای نزدیک ۱۰ میلیون دلار دیگر نیز اختصاص می یابد.

گری لویس امروز در همایش روز جهانی مالاریا در بندرعباس گفت: مشارکت  سازمان ملل متحد برای کنترل و حذف بیماری های خطرناک از سال ۲۰۰۵ آغاز شده و تاکنون بیش از ۸۴ میلیون دلار برای مبارزه با بیماری های مالاریا  ، سل و ایدز در ایران اختصاص یافته است.

وی  افزود: کشور  ایران در حال حاضر  ۲  هدف مهم را دنبال می کند که حذف مالاریای فالسیپاروم(محلی) تا سال ۲۰۱۶ و حذف همه اشکال مالاریا تا سال ۲۰۲۴ است .

نماینده مقیم  برنامه توسعه سازمان ملل متحد در ایران گفت: امروز ایران بدلیل همسایگی با کشورهای مستعد بیماری مالاریا  و تبادل جمعیتی ، مستعد آلودگی است و این موضوع در  ارزیابی تامین اعتبار و تدوین ضوابط برای شناسایی  مورد توجه نهاد تامین کننده اعتبار بین المللی قرار  می گیرد. 

گری  لویس با اشاره به موفقیت ایران در زمینه کنترل و حذف بیماری مالاریا در سالهای اخیر افزود: هم اکنون ایران تلاش خود را برای آماده کردن مرحله بعدی برنامه حذف مالاریا برای دوره ۲۰۲۲ تا ۲۰۱۶ با چشم انداز مالی حدود ۱۰ و نیم میلیون دلار آغاز کرده است.

نماینده سازمان جهانی بهداشت در جمهوری اسلامی ایران نیز گفت: پارسال  حدود نیم میلیون  ابتلا به  مالاریا در منطقه خاورمیانه شرقی به ثبت رسیده است که ۹۸ درصد مالاریا  تایید شده متعلق به کشورهای افغانستان ،پاکستان ،سودان جنوبی ،سودان و یمن است.  

خانم جهان طاویلا  افزود: هر ساله در دفتر منطقه ای سازمان جهانی بهداشت در منطقه مدیترانه شرقی  آلودگی ۱۰  میلیون  نفربه مالاریا و حدود ۱۵ هزار مرگ ناشی از مالاریا ثبت می گردد.

وی گفت: گسترش  مالاریا از طریق مهاجرین و جابه جایی بین مرزی جمعیت ها ،مقاومت انگلها و ناقلین ، جمعیت بالای  ابتلا مالاریای بومی در کشورهای  خاورمیانه شرقی از مهمترین چالش های پیش روی مبارزه با بیماری مالاریا در جهان است.


نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.