۲۱ میلیارد دلار صرفه جویی در مصرف سوخت کشور

عصرخودرو : پیاده سازی سامانه هوشمند سوخت علاوه بر امکان سهمیه بندی سوخت و اتصال کارت هوشمند سوخت به کارت های شتابی بانک های مختلف، امکان پرداخت بهای سوخت بدون وجه نقد موجب مدیریت مصرف سوخت در کشور شد.

به نقل ازممتازنیوز، تیرماه ۱۳۸۶، بزرگترین پروژه فناوری اطلاعات کشور در شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران تحت عنوان «سامانه هوشمند سوخت» راه اندازی شد، با ایجاد این سامانه، هر وسیله نقلیه موتوری اعم از موتورسیکلت و خودرو یک کارت هوشمند سوخت دریافت کرده و به وسیله آن اقدام به سوختگیری می کنند.

دولت با استفاده از این بستر الکترونیک که تمام جایگاه های سوخت کشور را پوشش می داد، موفق شد به منظور بهینه سازی مصرف بنزین به عنوان یک سوخت استراتژیک، نظام سهمیه بندی را اجرایی کند.

 بر این اساس برای هر نوع وسیله نقلیه، سهمیه ماهانه معینی تعریف شد تا بدین وسیله ضمن مدیریت مصرف توسط مردم از مصارف بی مورد جلوگیری شود.

براساس این گزارش: اجرای طرح سهمیه بندی دستاوردهای بی شماری برای کشور به همراه داشته که مهمترین آن صرفه جویی ۲۱ میلیارد دلاری در مدت زمان ۵۱ ماهی است که این طرح اجرا شده است.

 هر چند تمام هزینه های اجرایی این طرح در مدت ۱۵ روز بازگشته است ولی کشور همچنان از ثمرات آن بهره مند است. 

براساس  برآورد های صورت گرفته در صورتی که سهمیه بندی بنزین در کشور اجرا نمی شد مصرف بنزین به ۱۲۰ میلیون لیتر در روز می رسید.

مصرفی که بخش عمده سرمایه های ملی را نیز با خود می بلعید. ولی همانطور که شاهدیم به رغم افزایش سالانه حداقل یک میلیون دستگاه خودرو و به همین میزان موتورسیکلت در کشور، مصرف روزانه بنزین در حد ۶۳ میلیون لیتر باقی مانده است.

طرح سهمیه بندی بنزین در واقع جلوی رشد شتابان مصرف بنزین را گرفت و آن را منطقی کرد.

روندی که با اجرای قانون هدفمندی یارانه ها در ۲۸ آذر ۸۹ تکمیل شد.

نگاهی به روند مصرف ماهانه بنزین از تیر ۸۶ تا خرداد ۹۱ نشان می دهد که مصرف بنزین بر خلاف گذشته که تنها میل به صعود داشت، با نوسانات دوره ای، ثبات پیدا کرده است.

بر این اساس در حالی که در تیرماه ۸۶، در مجوع یک میلیارد و ۶۲۱ میلیون لیتر بنزین (روزانه ۵۴ میلیون لیتر) مصرف شده ولی با آغاز سال جدید (۱۳۸۷) و بواسطه افزایش تعداد خودرو و سفر این رقم به بیش از ۲ میلیارد لیتر (۶۶ میلیون لیتر در روز) رسیده است که با گذشت چند ماه از سال مجدداً روند مصرف متعادل می شود و روزانه در حدود ۳ تا ۵ میلیون لیتر از آن کاسته می شود. در سال ۱۳۸۸  نیز همین روال تکرار می شود.

هر چند در برخی از ماه ها میزان مصرف افزایش یافته ولی با کاهش در ماه‌های دیگر جبران شده است. اما سال ۸۹ نسبت به سالهای قبل از آن میزان مصرف منطقی تر بوده به طوری که تنها در تیرماه که اوج سفر های تابستانی است مصرف به ۶۶ میلیون لیتر می رسد. 

با آغاز اجرایی شدن قانون هدفمندی یارانه ها از دی ماه، مصرف بنزین با کاهش چشمگیری مواجه شد و با ثبت مصرف روزانه ۵۱ میلیون لیتر در روز، روزهای نخستین سهمیه بندی را یادآور شد.

 در سال ۹۰ نیز همانند سایر سال‌ها، میزان مصرف بنزین در کشور افزایش یافت ولی همچنان یکی از سال های کم مصرف شناخته می شود، چرا که متوسط مصرف در این سال همانند سال ۸۶ است که در آن نظام سهمیه بندی برقرار شد.

در سه ماهه نخست سال ۹۱ نیز مصرف بنزین با رشد قابل توجهی مواجه شد به طوری که در فروردین ماه روزانه ۶۳ میلیون لیتر در ماه های اردیبهشت و خرداد روزانه ۶۱ میلیون لیتر بنزین در کل کشور مصرف شده است، یعنی نصف برآورد صورت گرفته بدون در نظر گرفتن سهمیه بندی سوخت است.

پیاده سازی سامانه هوشمند سوخت علاوه بر امکان سهمیه بندی سوخت و عرضه آن با شش قیمت متفاوت و به طور همزمان مزایای دیگری نیز دارد که یکی از آنها پرداخت الکترونیکی بهای سوخت است. با راه اندازی کیف پول الکترونیکی و همچنین اتصال کارت هوشمند سوخت به کارت های شتابی بانک های مختلف، امکان پرداخت بهای سوخت بدون وجه نقد امکان پذیر شده است.

بدین ترتیب ضمن اینکه از صف جایگاه های سوخت کاسته می شود، امنیت و دقت جایگاه ها نیز افزایش می یابد. در حال حاضر در تمام جایگاه های بنزین و گازوئیل سراسر کشور سامانه پرداخت الکترونیکی بهای سوخت راه اندازی شده است.
 
 
گزارش: حبیبه رحیمیان


منبع:عصرخودرو

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.