۲۳ حلقه چاه در آزادگان شمالی حفاری شد

۰۱م آذر ،

شتاب در توسعه یکی از بزرگترین میدان های نفتی کشور؛

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت از اتمام حفاری ۲۳ حلقه چاه در طرح توسعه میدان فوق عظیم آزادگان شمالی خبر داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از شانا، نادر قربانی با بیان این که طرح توسعه میدان نفتی آزادگان شمالی در ۲ فاز برنامه‌ریزی شده است، گفت: شمار چاه‌های حفاری شده تا پایان سال به ۳۵ حلقه می‌رسد.

وی افزود: ۸ حلقه چاه دیگر را برای آغاز عملیات حفاری در آزادگان شمالی آماده کرده‌ایم، ضمن این که ۱۸ بستر چاه و جاده‌‌های دسترسی مربوط به آن برای فعالیت ۸ کمپ حفاری ساخته شده است.

قربانی همچنین از بررسی طرح تولید زودهنگام این میدان خبر داد و یادآور شد: طبق پیش‌بینی‌های اولیه، از هر فاز آزادگان شمالی روزانه ۷۵ هزار بشکه نفت تولید می‌شود.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) به روزرسانی مطالعات مربوط به حوزه ازدیادبرداشت و بهبود تولید نفت را یکی دیگر از اقدام های شایسته این شرکت در طرح توسعه آزادگان شمالی دانست و تاکید کرد: دانشگاه صنعت نفت، شرکت متن را در انجام پروژه‌های پژوهشی مربوط به ازدیادبرداشت از میدان آزادگان همراهی می‌کند.

به گفته او هم اکنون همه مناقصات بخش زیرزمینی و ۹۰ درصد مناقصات مربوط به بخش روزمینی این پروژه به اتمام رسیده است.

به گزارش شانا، میدان نفتی آزادگان شمالی بخشی از میدان فوق عظیم آزادگان است که در حدود ۱۰۰ کیلومتری غرب اهواز در مرز مشترک ایران وعراق واقع شده است.

فعالیت‌های زیرزمینی فاز اول شامل مطالعات مهندسی تحت‌الارضی، مطالعات ژئوفیزیک و ژئولوژی، مطالعات و شبیه‌سازی مخزن، بررسی طرح‌های ازدیاد و بهبود برداشت و فعالیت‌های روزمینی شامل مطالعات مهندسی روزمینی، احداث ۶ منیفولد، احداث خطوط لوله جریانی از چاه تا منیفولد، ساخت خطوط لوله جریانی از منیفولد تا واحد بهره‌برداری، احداث یک واحد بهره‌برداری به ظرفیت ۸۰ هزار بشکه برای فاز یک، شامل تفکیک‌گر نفت از گاز، برج تثبیت(برج گوگرد زدا)، سیستم نمک‌زدایی نفت، نم‌زدایی وسیستم فشار افزایی گاز همراه است.

ساخت خطوط لوله انتقال نفت و گاز، نفت: ۱۶ اینچ به طول ۱۱۰ کیلومتر و گاز: ۱۲ اینچ به طول ۱۱۰ کیلومتر، فعالیت‌های ساختمانی، احداث جاده‌های دسترسی  وکلاسترها، ساخت ساختمان‌های اداری، صنعتی و تاسیسات جانبی، احداث تاسیسات زیر ساخت، ایجاد سیستم‌های مخابراتی، احداث نیروگاه با توان ۲۰ مگا وات در فاز یک، ساخت خط لوله آب رسانی از رود کرخه برای انجام عملیات برداشت، انتقال، تصفیه، ذخیره‌سازی وتوزیع آب مورد نیاز میدان، از دیگر فعالیت‌های روزمینی این پروژه است./س


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.