۲۵هزار کیلومتر انواع راه در دست ساخت داریم

سید احمد صادقی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس «توانا»، با اشاره به اینکه در سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی استقبال از بخش خصوصی در پروژه‌های عمرانی و زیرساختی وزارت راه و شهرسازی توسعه یافته است، افزود: در طول ‌فعالیت دولت نهم و دهم تحولات گسترده‌ای در بخش زیرساخت‌ها صورت گرفته است.

وی ادامه داد: در حال حاضر بیش از ۲۵ هزار کیلومتر راه‌آهن، آزادراه، بزرگراه و راه اصلی در دست اجرا است که شامل ۱۰ هزار کیلومتر راه‌آهن، ۲ هزار و ۲۰۰ کیلومتر آزادراه، ۵ هزار کیلومتر بزرگراه و ۱۰ هزار کیلومتر راه اصلی است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه هم‌اکنون ۲هزار و ۲۰۰ کیلومتر آزادراه در کشور وجود دارد، خاطرنشان کرد:‌ تمامی عملیات‌های اجرایی و مطالعات تهیه طرح‌ها و پروژه‌های وزارت راه توسط پیمانکاران ایرانی انجام شده است.

* اجرای ۷۳ پروژه عمرانی حمل و نقل طی سال گذشته

صادقی با اشاره به توجهات خاص مقام معظم رهبری به توسعه حمل و نقل ریلی، خاطرنشان کرد: در سال گذشته حدود ۱۵۵ کیلومتر راه‌آهن با اعتبار ۲ هزار و ۷۲۴ میلیارد ریال ساخته شد که مهم‌ترین آنها راه‌آهن اراک ـ ملایر به طول ۹۰ کیلومتر و اعتبار هزار و ۲۵۰ میلیارد ریال، راه‌آهن مراغه ـ ‌میاندوآب به طول ۴۸ کیلومتر و اعتبار ۷۵۰ میلیارد ریال و راه‌آهن خرمشهر ـ شلمچه به طول ۱۷ کیلومتر و اعتبار ۴۱۱ میلیارد ریال بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: در سال گذشته ۷۳ طرح و پروژه بزرگ به طول ۲ هزار و ۷۰۰ کیلومتر شامل راه‌آهن، بزرگراه، آزادراه و راه اصلی با اعتبار ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان ساخته شد.

* روند صعودی توسعه زیرساخت‌‌های حمل و نقل طی ۷ سال اخیر

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل ادامه داد: تا قبل از انقلاب اسلامی ۱۵۰ کیلومتر آزادراه در کشور وجود داشت ضمن آنکه از سال ۱۳۵۷ تا قبل از دولت نهم هم ۸۸۳ کیلومتر آزادراه در کشور ساخته شد، اما در دولت نهم و دهم ۷۱۸ کیلومتر آزادراه احداث شد.

صادقی با بیان اینکه همچنین ‌تا قبل از انقلاب ۴ هزار و ۵۶۵ کیلومتر راه‌آهن در کشور وجود داشت، یادآور شد: از سال ۵۷ تا سال ۸۴ نیز ۴ هزار و ۲۰۷ کیلومتر خط آهن در کشور ساخته شد، اما در دولت نهم و دهم یک هزار و ۵۵۰ کیلومتر راه‌آهن معادل سالانه ۲۵۸ کیلومتر ساخته شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: همچنین در بحث توسعه و بهسازی راه‌های اصلی باید گفت از سال ۵۷ تا سال ۸۴، حدود ۱۲ هزار و ۶۸۱ کیلومتر راه اصلی در کشور احداث شد، ضمن آنکه در طول دولت نهم و دهم ۸ هزار و ۱۳۱ کیلومتر راه اصلی در کشور ساخته شده است.

* مشوق‌های وزارت راه برای حضور بخش خصوصی در پروژه‌های عمرانی حمل و نقل

صادقی درباره مشوق‌های شرکت ساخت و وزارت راه برای جذب بخش خصوصی و مردم در فروش اوراق مشارکت، جذب فاینانس و BOT، اظهار داشت: ما به بخش خصوصی تضمین داده‌ایم که تمامی کارهای مربوط به دولت و امور اداری، پس از حضور آنها در سرمایه‌گذاری به راحتی اجرا می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در این راستا مجوزهای لازم اخذ شده و تسهیلات مورد نیاز پیگیری می‌شود و فاینانس نیز مورد بررسی و پیگیری قرار می‌گیرد تا بدین ترتیب جلب مشارکت بیشتری توسط سرمایه‌گذاران داخلی و سرمایه‌گذاران خارج از کشور داشته باشیم تا تفاهم‌نامه‌های زیادی منعقد شود.


بولتن نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.