۲۵ درصد معتادان مراجعه کننده به بهزیستی در معرض بیماریهای عفونی هستند

‘فرید براتی سده’ روز پنجشنبه در زاهدان به مناسبت هفته بهزیستی در جمع خبرنگاران افزود: بر اساس اعلام ستاد مبارزه با مواد مخدر از یک میلیون و ۲۰۰ تا دو میلیون معتادی که در کشور وجود دارند حدود ۲۵۰ هزار نفر تزریقی هستند که در مراکز بهزیستی و مراکز وابسته به وزارت بهداشت، خدمات کاهش آسیب دریافت می کنند.

وی اظهار داشت: پارسال ۴۳۲ هزار نفر معتاد برای دریافت خدمات درمانی و کاهش آسیب به مراکز بهزیستی در کشور مراجعه کردند.

معاون سازمان بهزیستی ادامه داد: نزدیک به ۱۰۰ هزار نفر از این افراد در ‘مراکز اقامتی میان مدت دارای مجوز از سازمان بهزیستی برای معتادان’ مستقر بودند.

وی گفت: همچنین ۱۰۰ هزار نفر معتاد پرخطر با مراجعه به مراکز دی.آی.سی(مراکز کاهش عوارض اعتیاد) در سطح کشور از خدماتی مانند سرنگ یک بار مصرف، پنبه الکلی، یک وعده غذای گرم و درمان بیماریهای عفونی بهره بردند.

براتی افزود: بیش از ۲۰۰ هزار نفر از معتادان نیز از خدمات درمانی ارائه شده در کلینیکهای سرپایی استفاده کردند.

وی اظهار داشت: هم اکنون بیش از هزار مرکز سرپایی غیردولتی و ۳۴ مرکز سرپایی دولتی، ۵۰۰ کمپ(مراکز اقامتی میان مدت برای معتادان)، ۱۲۰ مرکز دی.آی.سی، ۲۰۰گروه مستقل با هدف مراجعه به پاتوقهای محل تجمع معتادان و ارائه بسته های خدماتی به آنان با مجوز سازمان بهزیستی به اینگونه افراد خدمات لازم را ارائه می دهند.

او گفت: همچنین ۳۰ مرکز تی.سی(اجتماع درمانگر) با حضور پزشکان و روانپزشکاران کار آموزش معتادان بعد از گذراندن دوره سمزدایی را به مدت سه ماه برای تغییر روش زندگی و بازگشت سالم به جامعه، برعهده دارند.

معاون سازمان بهزیستی ادامه داد: طبق برآوردهای ستاد مبارزه با مواد مخدر، سازمان بهزیستی به تنهایی بار بیش از ۶۷ درصد کار درمان و کاهش اعتیاد و ۸۰ درصد اقدامات پیشگری از سوء مصرف مواد مخدر را در کشور برعهده دارد که عمدتا با مشارکت متخصصان از طریق بخشهای مردمی، خصوصی، فعالیتهای خیرخواهانه، گروههای همپا و معتادان بهبود یافته انجام می شود.

وی گفت: تا پایان امسال باید تعداد کمپهای مجوزدار سازمان بهزیستی به ۸۰۰ مورد ارتقا یابد.ک/۲

۷۳۰۷/۶۵۳

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۳۷۶۹۷


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.