۲۵ تا ۴۷ درصد سالمندان حداقل سالی یک بار زمین می خوردند

۲۵ تا ۴۷ درصد سالمندان حداقل سالی یک بار زمین خوردن را تجربه می‌کنند. شایع‌ترین حادثه دوران سالمندی سقوط یا افتادن است که احتمال این حادثه با افزایش سن بیشتر می‌شود.

به گزارش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛مدیر گروه سلامت خانواده و جمعیت مرکز بهداشت نیشابور ضمن بیان این مطلب گفت: فاکتورهای به وجود آورنده این حادثه به دو گروه داخلی و خارجی یا محیطی تقسیم می‌شوند که فاکتورهای خارجی به محیط زندگی و شرایط سالمندان در آن محیط بستگی دارد.

دکترحسن سجادی توضیح داد: عامل بیشتر حوادث در سالمندی مربوط به فاکتورهای خارجی مثل سطوح ناصاف، وسایل و ابزار در گوشه کنار منزل، استفاده از دمپایی و کفش نامناسب که می‌توان با به کاربردن توصیه‌های ساده جلوی خیلی از حوادث و ناتوانی‌های ناشی از آن را گرفت. وی ثابت کردن کفپوش پله‌ها، استفاده از نرده پله در زمان بالا رفتن از پله، روشن کردن چراغ در راه‌پله و پاگردها را از نکاتی دانست که برای پیشگیری از سقوط و زمین خوردن در پله‌ها باید به آن توجه کرد.

وی گفت: لیز نبودن کفپوش آشپزخانه، خشک و تمیز بودن کف آشپزخانه‌، استفاده از دمپایی غیر ابری و غیر لیز در حمام، استفاده از میله‌های نصب شده بر روی دیوار حمام و استفاده از دوش دستی و نشستن در حمام، استفاده از نور مناسب برای اتاق در موقع خواب، قراردادن تلفن در نزدیکی محل خواب، پرهیز از پهن کردن پتو یا رو فرشی بر روی فرش و قرار ندادن وسایل خانه در مسیر رفت و آمد را از راه‌های پیشگیری از زمین خوردن سالمندان در آشپزخانه، حمام و اتاق عنوان کرد.

وی اضافه کرد: استفاده از وسایل کمکی برای راه رفتن مثل: عصا و واکر به‌طور صحیح، استفاده از صندلی با پایه ثابت برای نشستن و پرهیز از پوشیدن لباس‌های بلند، استفاده از عینک مناسب برای اصلاح بینایی سه اصل کلی پیشگیری از زمین خوردن و سقوط هستند./ع


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.