۲۷ اهدای عضو در ماه انجام می‌شود/ کسب رتبه اول دنیا در رضایت‌گیری اهدای عضو

فروردین ۱۴۰۳
ممتاز نیوز : حسن ابوالقاسمی شب قبل در دهمین همایش پیوند اعضا که در نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد، گفت: این ادعا که نزدیک به اوج شکوفایی علمی هستیم دور نیست بلکه وقتی علوم پزشکی به اوج خود می‌رسد در پیوند ظهور می‌یابد و در حال حاضر پیوند اوج شکوفایی علمی در کشور است و ساده‌ترین نوع آن اهدای خون است.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از فارس ؛ وی ادامه داد: سالهاست کشورمان طلایه‌دار اهدای خون است و جزء ۵ کشور برتر دنیا محسوب می‌شویم و این را مدیون مردم خوبمان هستیم. کمال این اهدا در اهدای اعضا نمایان است که اشخاص اعضایشان را در اختیار نیازمندان می‌گذارند.

وی ادامه داد: در حوزه ۱۰ میلیون نفری تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی صد بیمارستان وجود دارد و اهدای عضو به ازای هر یک میلیون نفر ۳۲٫۴ اهدا در هر میلیون رسیده‌ایم که به رقم اهدای عضو در کشور اسپانیا که رتبه اول را دارد نزدیک شده‌ایم.

ابوالقاسمی گفت: اگر آمار تلفات و حوادث نیز کاهش یابد آمار اهدا پایین نمی‌آید چرا که هم اکنون ۲۷ اهدای عضو در ماه انجام می‌شود که قبلا ۳٫۶ اهدا بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از ارائه طرح ایرانی شناسایی موارد مرگ مغزی برای اولین بار خبر داد و گفت: این طرح شامل برنامه‌ بازرسی بیمارستانی، بیماریابی تلفنی و گزارش بیمارستانی است.

ابوالقاسمی در مورد دستاوردهای سال ۹۲ در حوزه اهدا گفت: امسال جایزه دکتر قبادی در اسپانیا ناشی از تلاش کشور در حوزه اهدا است که توانستیم رتبه ۳ دنیا را در زمینه اهدا کسب کنیم و در زمینه رضایت‌گیری خانواده‌ها برای اهدا رتبه اول را داریم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: در ۹۶٫۳ درصد خانواده‌هایی که در معرض اهدا قرار دارند با صحبت کردن تیم پیوند حاضر به اهدا می‌شوند و زمان تصمیم‌گیری برای اهدا به ۱۲ ساعت کاهش یافته است.

ابوالقاسمی گفت: در بیمارستان مسیح دانشوری ۱۲۱ پیوند قلب انجام شده و در بیمارستان بقیه‌الله و بعثت نیز پیوند قلب آغاز شده است. تاکنون ۷۱ مورد پیوند ریه، ۳۷ پیوند کبد انجام شده است و در مورد پیوند کلیه به انجام بیش از ۳۰ درصد از پیوند از جسد نائل شده‌ایم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: اگر بتوانیم پیوند کلیه را از مرگ مغزی بگیریم کار راحت‌تر است در حال حاضر پیوند پانکراس به خوبی انجام می‌شود و پیوند مغز استخوان ۳۷۰ مورد در بیمارستان طالقانی انجام شده است.

ابوالقاسمی در زمینه پیوند نسوج گفت: تاکنون ۴۳ مورد پیوند نسوج از مرگ مغزی انجام شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از انجام تفاهم‌نامه با دانشگاه بارسلون در زمینه برگزاری کارگاه‌های منطقه‌ای خبر داد و گفت: در قالب این تفاهم‌نامه تأسیس بانک نسوج برنامه‌ریزی می‌شود.

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.