۳ استان حاوی بیشترین طلاق در کشور

به گزارش تفسیری ممتاز نیوز iبه نقل از ممتاز نیوز در تاریخ ۵شنبه ۱۱م آبان ۹۱،
ممتاز نیوز : دولت سه سال است طرحی را iبه طور آزمایشی در خراسان رضوی دنبال می‌کند که بر پایه آن قرار است در جهتی طرح خانواده پایدار، خانواده‌های بیشتری تشکیل و دختران و پسران ۱۳ تا ۱۵ ساله بیشتری آموزش مهارت‌های ازدواج ببینند.هدف از این طرح کاهش میزان طلاق و افزایش انگیزه‌های ازدواج است این درحالی است که تازه‌ترین آمار وقوع طلاق در کشور نشان می‌دهد بیشترین نرخ طلاق درسه ماهه اول سال دراستان‌های البرز،‌ تهران و خراسان رضوی iبه ثبت رسیده است.به اعتقاد مصطفی اقلیما کارشناس مسائل و آسیب‌های اجتماعی طرح خانواده پایدار از جمله طرح‌های مقطعی است که با تغییر دولت‌ها از اولویت و دستور کار خارج می‌شوند. از سویی دیگر ناصر کاشانی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس می‌گوید: اجرای این طرح‌ها هیچ کمکی iبه افزایش میزان ازدواج در کشور نمی‌کند.در این طرح قراراست آموزش مهارت‌های زندگی در سوم متوسطه، مشاوره برای محاکم قضایی خانواده، آموزش ابتدای ازدواج و آموزش‌های مطلع مهر که بعد از ازدواج و در سه بخش انجام می‌شود انجام شود.

صدای بلندی که مدتی بعد اثری از آن نمی باشد

مصطفی اقلیما، آسیب‌شناس مسائل اجتماعی در گفت‌وگو با آرمان معتقد است: بعضی طرح‌های سازمان ملی جوانان برای ازدواج جوانان iبه نوعی پاک نمودن صورت مسئله است. در همه کشورهای دنیا چه در فقیرترین و چه در ثروتمندترین کشورها هیچ دولتی خودش را در امور خانواده‌ها دخالت نمی‌دهد. ما در سال‌های اولیه انقلاب هیچ‌گاه با این مسائل مواجه نبودیم و ما مشکلاتی iبه‌عنوان ازدواج جوانان نداشتیم. این نشان می‌دهد که هرچقدر اشخاص کار و درآمد درستی داشته باشند iبه همان نسبت زندگی‌ها پایدارتر است و نابسامانی در خانواده‌های امروزی و افزایش میزان طلاق نشان می‌دهد که بیش از هرچیز این مسئله iبه تورم بستگی دارد.به گفته او امسال خانواده‌ها نسبت iبه سال پیش فقیرتر شده‌اند، چراکه درحالی دولت حقوق و دستمزدها را ۲۰ درصد افزایش داد که مردم با تورم بالاتری مواجه بودند: iبه نظر می‌رسد اولین مشکل بر سر راه ازدواج نبود کار و امنیت شغلی است. در سال پیش درحالی‌که بعضی‌از کارخانه‌ها مجبور iبه اخراج کارگران‌شان شدند اما میزان استخدام‌های دولتی iبه ۲۵ هزار نفر نرسید. این در حالی است که سالانه با ۵/۱ میلیون نفر فارغ‌التحصیل بیکار مواجه‌ایم که هر سال بر تعدادشان افزوده می‌شود.

وقتی میزان درآمد ۳۰۰ هزار تومان است و مخارج میلیونی است iبه‌طور غیرمستقیم بر ثبات خانواده‌ها تاثیر گذاراست. اقلیما اضافه می‌کند: این مسائل نیاز iبه کارهای زیربنایی دارد. مرد و زنی که از صبح تا شام هیچ‌گاه همدیگر را نمی‌بینند و مجبورند در دو شیفت کار نمایند تا از پس مخارج‌شان بر بیایند iبه طور طبیعی با کوچک‌ترین مشکل با هم دعوا می‌کنند. می‌خواهم بگویم مشکل جوانان ما وام برای ازدواج نمی باشد و اتفاقا ازدواج‌هایی که با دادن وام آمارشان بالا رفته iبه شدت iبه طلاق منجر شده‌اند و در آماری که اخیرا اعلام شده نشان می‌دهد که ۷۰ درصد طلاق‌ها در سن زیر ۲۷ سال انجام می‌شود و ۴۰ درصد زیر ۲۴ سال است. iبه نقل از او در روایات اسلامی نیز iبه توانمند بودن مرد از لحاظ مالی تاکید شده و گفته شده مرد باید iبه قدری توانایی داشته باشد که در محل سکونت پدری دختر خانه‌ای در حد خانه پدری دختر فراهم کند. شما فکر می‌کنید کدام یک از جوانان ما این توانایی مالی را دارند که چنین خانه‌ای را تهیه نمایند؟ این سوال وجود دارد که با وجود همه این طرح‌هایی که iبه صورت مقطعی تاکنون برگزار شده‌اند کدام یک iبه نتیجه رسیده‌اند؟ در حال حاضر نتیجه ازدواج جوانانی که iبه اصرار خانواده‌ها دست iبه اینکار زده‌اند iبه طلاق نزدیک‌تر بوده است. iبه نظر می‌رسد همه این طرح‌ها صدای بلندی می‌شود که چند مدت بعد اثری از آن نمی‌بینید و با تغییر دولت‌ها اجرای هر طرحی iبه فراموشی سپرده می‌شود یا از اولویت اجرا خارج می‌شوند.

‌افزایش ۹۷۷ واقعه طلاق در سه ماه اول

آمار مدیر گروه مشاوره و خدمات روانشناسی وزارت ورزش و جوانان حاکی است استان‌های البرز،‌ تهران و خراسان رضوی با آمار ۳، ۵/۲ و ۳/۲ نفر در یکهزار بیشترین نرخ طلاق در کشور را در سه ماهه اول سال‌جاری iبه خود اختصاص دادند. این درحالی است که تعداد طلاق‌های ثبت شده در کشور در سه ماهه اول سال ۹۱، ۳۴ هزار و ۷۵۹ واقعه است که نسبت iبه مدت مشابه آن در سال پیش با ثبت تعداد ۳۳ هزار و ۷۸۲ واقعه طلاق، شاهد افزایش ۹۷۷ واقعه طلاق درسه ماهه اول سال بوده‌ایم.به گزارش تفسیری ایسنا، نجابتیان در مورد استان‌هایی که کمترین ثبت طلاق را در سه ماهه اول سال ۹۱ داشته‌اند، بیان نمود: استان‌های سیستان و بلوچستان، ایلام و یزد با آمار۴/۰، ۱/۱، ۱/۱ نفر در یکهزار کمترین نرخ ثبت طلاق را داشته‌اند.وی در مورد تعداد طلاق‌های ثبت شده در سه ماهه اول سال ۹۰ نیزعنوان نمود: تعداد طلاق‌های iبه ثبت رسیده در سه ماهه‌ اول سال ۹۰، ۳۳ هزار و ۷۸۲ واقعه طلاق بوده است.مدیر گروه مشاوره و خدمات روانشناسی وزارت ورزش و جوانان با اشاره iبه اینکه بیشترین میزان طلاق در ۳ ماهه اول سال ۹۱ در گروه سنی ۲۵ تا ۳۹ سال در میان مردان و همچنین ۲۵ تا ۳۹ سال در میان زنان است، گفت: iبه ترتیب در این گروه‌های سنی ۹ هزار و ۳۷۴ واقعه طلاق در میان مردان و ۸ هزار و ۶۹۹ واقعه در میان زنان ثبت شده است.

منبع: ممتاز نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.