۳ هزار فارغ‌التحصیل کشاورزی جذب ترویج کشاورزی می‌شوند

مدیرکل دفتر ترویج کشاورزی و منابع طبیعی گفت: برای انتقال دانش و تحقیقات نوین به مزرعه ۳هزار فارغ‌التحصیل کشاورزی با عنوان سرباز سازندگی، جذب ترویج وزارت جهاد کشاورزی می‌شوند.

 

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، محمدرضا شاه‌پسند در نشست خبری تشریح فعالیت‌های جشنواره میوه‌های قرآنی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس که چرا تحقیقات کشاورزی به مزرعه منتقل نمی‌شود، گفت: قبول دارم که در گذشته مشکلاتی در این زمینه وجود داشت اما در مدیریت جدید تحولات زیادی در بخش ترویج کشاورزی صورت گرفته است.

 

مدیرکل دفتر ترویج کشاورزی و منابع طبیعی افزود: ۳ هزار فارغ‌التحصیل کشاورزی تحت عنوان سرباز سازندگی جذب بخش ترویج کشاورزی می‌شود تا اطلاعات را به کشاورزان منتقل کند.

 

وی ادامه داد: بررسی شده است در صورتی که ۳۰ درصد دانش و تحقیقات به مزرعه منتقل شود عملکرد ۱۰ برابر خواهد شد.

 

شاه‌پسند گفت: رویکرد اصلی ما ارتباط چهره با بهره‌برداران است تا با آموزش‌های مرتب ضمن انتقال دانش جدید، کشاورزان را با نحوه سم‌پاشی،‌کوددهی، تنظیم سم‌پاش‌ها و زمان سم‌پاشی آشنا کنیم.

 

وی گفت: در گذشته بخش ترویج به صورت مجرد و جدا از بدنه اجرایی فعالیت می‌کرد که باعث کاهش ضریب پوشش ترویج در این بخش می‌شد.

 

شاه‌پسند همچنین با بیان اینکه جشنواره میوه‌های قرآنی از ۴ تا ۱۴ آبان به مدت ۱۱ روز در مصلای تهران برگزار می‌شود، گفت: حدود ۱۰۰ غرفه برای میوه‌های نظیر انار (۵۰ غرفه)، و انجیر، خرما و زیتون (۵۰ غرفه) در نظر گرفته شده است.

 

وی گفت: یک الی دو غرفه صنایع تبدیلی هم برای آشنایی کشاورزان و مراجعه‌کنندگان در زمینه تاثیرگذاری در ارزش افزوده راه‌اندازی شده است.

 

شاه‌پسند گفت: تمام تلاش بخش ترویج جلوگیری از خام‌فروشی در بخش کشاورزی است.

 

وی تصریح کرد: در صورتی که مردم و کشاورزان به ارزش غذایی و دارویی میوه‌های قرآنی آشنایی داشته باشند سطح زیر کشت این محصولات افزایش پیدا می‌کند.

 

شاه‌پسند در خصوص ارزش دارویی انار گفت: سرشار از ویتامین‌های B1، B2 ، B6 و C، اسید فولیک، آنتی‌اکسیدان است.

 

وی همچنین گفت: انار شیرین التهابات ریه را کاهش می‌دهد، مغز انار ملین است و فیبر آن برای سیستم گوارشی بسیار مناسب است.

 

شاه‌پسند گفت: همچنین انار برای تقویت اعصاب مناسب بوده ضد تهوع است و به خون‌سازی کمک می‌کند و اگر به صورت ناشتا استفاده شود بیشترین تاثیر را خواهد داشت.

کشاورزی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.