۳۰ جایزه معنوی به برترین‌های جشنواره فیلم و عکس شهدای جهاد علمی اهدا می‌شود

۲۳ آبان ،

یزدان عشیری در نشست خبری عنوان کرد:

سینماپرس- گروه سینما/ دبیر اولین جشنواره شهدای جهاد علمی گفت: ۳۰ جایزه معنوی به برترین های این جشنواره اختصاص می یابد که لوح سپاس و تندیس جشنواره به همراه کمک بها مسافرت به حج عمره به اتفاق یک همراه جایزه نفر اول این جشنواره است.

به گزارش تفسیری خبرنگار سینماپرس، نشست خبری اولین جشنواره بین المللی فیلم شهدای جهاد علمی با حضور حجت الاسلام عباس نصیری فرد؛ دبیر کنگره شهدای جهاد علمی و یزدان عشیری دبیر اولین جشنواره بین المللی فیلم، عکس و فیلمنامه شهدای جهاد علمی و نمایندگان رسانه های گروهی و اصحاب رسانه صبح امروز در سالن اجتماعات سازمان بسیج اساتید دانشگاه ها و مراکز آموزشی عالی کشور برگزار شد.

عباس نصیری فرد در ابتدای این نشست با ابراز تاسف از عملکرد رسانه ها در زمینه آگاهی بخشی درباره شهدای ترور گفت: متاسفانه رسانه های کشور به این مبحث کم پرداخته اند و ابعاد شخصیتی شهدای علمی ترور مغفول مانده است و این بر خلاف نظر و میل قلبی رهبر معظم انقلاب است.

تأثیر فیلم کوتاه در مقابل یک سخنرانی ۵۰ ساعته

وی ادامه داد: در همین جهت سازمان بسیج اساتید اقدام به برگزاری کنگره شهدای جهاد علمی تحت عنوان چهار جشنواره فرهنگی هنری شامل جشنواره بین المللی شعر ، جشنواره بین المللی فیلم کوتاه ،فیلمنامه و عکس جشنواره اثار خبرنگاران و جشنواره مقاله های علمی کرده است که در بخش شعر و فیلم استقبال خوبی از این جشنواره ها صورت گرفت.

دبیر کنگره شهدای جهاد علمی با اشاره به بین المللی بودن بخش فیلم، فیلمنامه، عکس و شعر تصریح کرد: از کشورهایی همچون مصر، عراق، سوریه و عربستان در این جشنواره حضور خواهند داشت. در واقع هدف از برگزاری این جشنواره استفاده از ابزار موثر هنر در جهتی معرفی نخبگان به ویژه شهدای عرصه هنر است زیرا همواره هنر به ویژه تصویر تاثیر بسزایی دارد و یک فیلم کوتاه بعضا از یک سخنرانی ۵۰ ساعته تاثیر بیشتری خواهد داشت.

در ادامه این نشست یزدان عشیری؛ دبیر این جشنواره هم با اشاره به جای خالی جشنواره شهدای جهاد علمی در میان جشنواره های مختلفی که برگزار می گردد، گفت: در سه دهه اخیر رسانه های تصویری از جمله تلویزیون در عرصه ترور دانشمندان فکری کار درخور توجهی ارائه نداده اند در حالی که این سؤال قابل طرح است که چرا وقتی از آثار فاخر حرف می‌زنیم صرفا- شخصیت‌های تاریخی دور و مقاطع خاصی از تاریخ در اولویت قرار می گیرند؟ آیا ترور اندیشمندان و دانشمندان علمی و چهره های تاثیرگذار تاریخ معاصر در شمار آثار فاخر تعریف نمی شوند؟ آیا روایت زندگی دانشمندان جوان هسته ای کشور و تصویر فراز و فرودهای فرایند پویایی توسعه در ایران بعد از انقلاب اسلامی در این گستره نمی گنجد؟ این در حالی است که متأسفانه این نوع نگاه حتی در مجموعه تولیدات غیرفاخر سینِما و تلویزیون کشور نیز نادیده گرفته شده است.

اقدام خزاعی و لشگری‌پور در آغاز حرکت شهدای ترور

وی افزود: این درحالی است که بخش عظیمی از سرمایه‌گذاری ها و برنامه‌ریزی تولیدات سینمایی و تصویری در غرب – آمریکا و اروپا – در زمینه تروریسم صورت می گیرد و اغلب هم می کوشند مسلمانان را تروریست بخوانند. البته جای تشکر دارد از اشخاصی همچون رئیس سازمان سینمایی که با وسعت نظر و نگاه دلسوزانه ای به این حوزه نگاه می کند و نیز، محمد خزاعی و پژمان لشگری پور که در جشنواره دفاع مقدس برای اولین باز بخشی را به نام شهدای ترور طراحی کردند و تا حدودی افکار عمومی را به این موضوع حساس کرده‌اند ولی همچنان احساس می‌شود که به توجه جدی تری در این زمینه نیاز است.

عشیری درباره زمان برگزاری جشنواره توضیح داد: اولین جشنواره بین المللی فیلم- عکس و فیلمنامه شهدای جهاد علمی به همت سازمان بسیج اساتید دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور با همکاری مراکز و سازمان های مختلف در کشور هفته اول اسفند برگزار می گردد.

وی درباره بخش های مختلف این جشنواره توضیح داد: جشنواره شهدای جهاد علمی در بخش های فیلم کوتاه شامل: فیلم های کوتاه داستانی، آثار مستند، نماهنگ، فیلمنامه شامل: خلاصه فیلمنامه سینمایی، کوتاه و طرح های مستند و نماهنگ و عکس شامل: تک عکس یا مجموعه عکس هایی که با موضوع مرتبط باشد به اجرا در می آید. همچنین بخش بین الملل در ساختارجشنواره به عنوان بخش جنبی و غیررقابتی تعریف شده و کلیه فیلم هایی را در بر می گیرد که به نوعی با جریان جنگ خاموش غربی ها و استکبار جهانی در جهتی نخبه کشی و تخریب و تضعیف دانش هسته ای ایران، جهان اسلام و ملل مستقل مربوط می گردد.

دبیر جشنواره شهدای جهاد علمی تاکید کرد: از سوی سازمان بسیج اساتید از فیلمنامه های برتر سینمایی، کوتاه و مستند برای ساخت حمایت می گردد.

نشست‌های سینمایی جشنواره

وی با اشاره به برگزاری نشست های تخصصی در جشنواره با برنامه ریزی عباس کریمی خاطرنشان کرد: طی روزهای ۱۴ و ۱۵ آذر ماه نشست های تخصصی این اتفاق سینمایی در یکی از دانشگاه های تهران با حضور کارشناسان و مالک نظران فرهنگی و سینمایی برپا می گردد همچنین سه نشست تخصصی نیز در طول برگزاری جشنواره برگزار خواهد شد.

عشیری استقبال از جشنواره شهدای جهاد علمی را قابل توجه دانست و افزود: در بخش بین الملل ۵۱ عنوان فیلم در مقیاس داخلی، ۱۷ عنوان فیلمنامه، ۶۱ پکیج عکس و ۸۴ عنوان فیلم با محوریت بیداری اسلامی تاکنون به دبیرخانه جشنواره ارسال شده اند که با توجه به ادامه فراخوان دریافت آثار تا ۳۰ آبان ماه پیش بینی می گردد که میزان آثار رسیده به دبیرخانه بیش از این تعداد باشد.

جوایز معنوی شهدای ترور

وی با تاکید بر این نکته که تروریسم تنها موضوع مبتلابه کشور ایران نیست، تصریح کرد: در کنار شهدایی همچون سردار تهرانی مقدم و داریوش رضایی نژاد در کشورهایی همچون لبنان، مصر، فلسطین، عراق و سوریه در سه سال اخیر بیش از ده ها استاد و دانشمند مورد سوء قصد قرار گرفته اند به همین سبب اگر قرار است در سال های آتی جشنواره شهدای جهاد علمی ادامه یابد پیشنهاد می دهم بخشی تحت عنوان قربانیان تروریسم علمی کشورهای جنبش عدم تعهد در این جشنواره گنجانده شود.

عشیری در مورد جوایز این جشنواره توضیح داد: ۳۰ جایزه معنوی در سه بخش در این جشنواره به برگزیدگان اعطا می گردد که در بخش های فیلم، فیلمنامه و عکس به هشت مقام برتربه شرح ذیل اهدا می گردد: نفر اول: لوح سپاس، تندیس جشنواره و بها مسافرت عمره به اتفاق همسر- نفر دوم: لوح سپاس، تندیس جشنواره و بها مسافرتعمره – نفر سوم: لوح سپاس، تندیس جشنواره و بها مسافرت عتبات عالیات به اتفاق همسر- نفر چهارم: لوح سپاس، تندیس جشنواره و بها مسافرت به مشهد مقدس به همراه خانواده – نفر پنجم: لوح سپاس، تندیس جشنواره و بها مسافرت به مشهد مقدس به اتفاق همسر – نفر ششم، هفتم و هشتم: لوح سپاس، تندیس جشنواره و بها مسافرت به مشهد مقدس

به گفته وی ۵ رسانه برتری که بیشترین همکاری و پوشش خبری این جشنواره را به خود اختصاص دهند در روز برپایی مراسم اختتامیه در کنار سایر برترین ها تقدیر می شوند.

دبیر جشنواره بین المللی فیلم، فیلمنامه و عکس شهدای جهاد علمی با بیان اینکه دبیرخانه جشنواره از کلیه عکس های مرتبط با شهدای جهاد علمی و شهیدان هسته ای استقبال می کند، خاطرنشان کرد: در این بخش علاوه بر عکاسان که به صورت شخصی و فردی می توانند آثارشان را ارائه دهند کلیه رسانه ها اعم از شبکه های تلویزیونی و خبرگزاری ها و جراید در قالب رسانه می توانند شرکت کنند و در بخش عکس های خبری رسانه ها به صورت مجزا مورد ارزیابی و داوری قرار می گیرند و رسانه های برتری که بیشترین و بهترین عکس ها را در زمینه شهدای هسته ای ارائه دهند قدردانی می شوند.

وی از برپایی جشنواره فیلمنامه نویسی دانش آموزی شهدای جهاد علمی خبر داد و افزود: جشنواره فیلمنامه نویسی دانش آموزی شهدای جهاد علمی از دیگر برنامه‌های جشنواره است که با همکاری خبرگزاری پانا و به منظور ارتباط تنگاتنگ با جامعه دانش آموزی کشور و معرفی اسطوره های علمی و فرصت سازی برای شناخت بیشتر نخبگان علمی و شناسایی استعدادهای جوان نویسنده در این زمینه طراحی شده است.

عشیری با بیان اینکه جشنواره شهدای جهاد علمی همزمان در دانشگاه‌های کشور برگزار می گردد، اضافه کرد: به سبب اهمیت موضوع و تازگی آن و لزوم آگاهی بخشی و شناسایی ارزش‌های این شهیدان و گسترش پیام این جشنواره در نظر داریم با همکاری بسیج دانشگاه‌های کشور این جشنواره را به صورت همزمان یا توالی زمانی در استان های مختلف برگزار کنیم.

دبیر جشنواره فیلم شهدای جهاد علمی اظهار کرد: مذاکرات خوبی با اداره کل آفریقا وعربی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی صورت گرفته همچنین- رایزنی های پراکنده با شبکه‌های مختلف تلویزیونی کشورهای منطقه و اتحادیه رادیو تلویزیونی های کشورهای اسلامی انجام شده است که پیش‌بینی می‌شود مجموعه های ارزشمندی گردآوری شود. همچنین، با همکاری بنیاد فرهنگی روایت و دبیرخانه دایمی جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت و دفاع مقدس قرار است برترین آثارجشنواره با موضوعات ذیربط را در قالب پکیجی مناسب در دانشگاه‌های کشور نمایش دهیم.

وی با اشاره به ساخت ۵ فیلم با موضوع شهدای ترور تصریح کرد: امیدواریم تا نیمه اول اسفند ماه این فیلم ها آماده شوند تا بتوان آن ها را در جشنواره نمایش داد. این فیلم ها توسط ۵ سینماگر مطرح کشور ساخته می گردد تا در کنار جشنواره موجی برای تولید آثار بیشتر در این زمینه را فراهم کند.

انتهای پیام/ف/ن.ف

انتهای خبر / شبکه خبری سینمای ایران/ کد خبر ۳۸۴۸۱


شبکه خبری سینمای ایران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.