۳۰ درصد ایرانی ها مبتلا به کبد چرب می باشند ۵ درصد در معرض پیشرفت نارسایی کبد

۰۱م آذر ،

۷۰ درصد مردم ایران وزنشان بیش از وزن عادی است که این چاقی و اضافه وزن عامل مهمی در ابتلا به کبد چرب است،که بر همین اساس ۳۰ درصد ایرانیان مبتلا به این بیماری می باشند.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران: رضا ملک زاده رئیس مرکز تحقیقات گوارش و کبد ظهر امروز در نشست خبری دوازدهمین کنگره گوارش و کبد اظهار داشت: در قبل مهمترین عامل نارسایی کبد هپاتیت b بود که به مرور با واکسینه شدن نوزادان و اشخاص بالای ۱۵ سال، روند نزولی پیدا کرده و رو به کاهش است و اکنون کبد چرب جایگزین هپاتیت  B شده است و حدود ۳۰ درصد مردم مبتلا به کبد چرب می باشند که از این تعداد حدود ۵ درصد در معرض پیشرفت نارسایی کبد می باشند.

وی افزود: تغذیه ناسالم عامل مهمی در کبد چرب است و در این میان نان، برنج، مواد نشاسته ای، شیرینی و چربی نقش بسزایی را در این امر دارند.

وی تاکید کرد: تغییر شیوه زندگی و مصرف تغذیه سالم و ورزش از ابتلا به  کبد چرب جلوگیری می کند.

 ۳۰ هزار نفر به صورت رایگان درمان می شوند

وی در ادامه گفت: طرحی داریم  که در چند منطقه از شهر تهران ۳۰ هزار نفر را به صورت انتخابی از طریق پست یا مراجعه به در منازل برای آزمایش تشخیص سرطان روده دعوت کنیم که البته طرح هزینه بری است برای هر نفر یک میلیون تومان باید هزینه کنیم.

وی ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی تهران قول مساعدی برای تامین هزینه آن داده زیرا معتقدیم نفع این طرح بیش از هزینه ی ان است.

وی اظهار امیدواری کرد: که این طرح سال آینده اجرا می گردد.
در ادامه این نشست، یکی از متخصصین حاضر گفت: سرطان روده بزرگ در ۳۰ سال اخیر بسیار فراگیر شده به طوریکه در قبل به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر ۸ نفر به این بیماری مبتلا می شدند که اکنون این رقم به ۱۲ نفر رسیده است.

البته نکته مهم این است که سرطان روده بزرگ برخلاف سرطان مری و معده روش پیشگیری موثری دارد.

رئیس مرکز تحقیقات گوارش کبد در مورد ترس مردم از میکروب هلیکوباکترپیلوری که در معده اشخاص وجود دارد گفت: این میکروب در بین مردم شایع است ولی نباید از آن ترسید زیرا این میکروب سرطان زا نیست و ممکن است از بین هر ۲۰۰ نفر که به این نوع میکروب مبتلا می باشند سرطان معده ایجاد شود ولی از طرفی بدن را از ابتلا به سرطان مری ایمن می کند ولی بیشتر زمینه ساز زخم اثنی عشر است.

وی افزود: سیگار مهمترین عامل در ایجاد سرطان گوارش است./ع۲


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.