۳۰۰ هزار هکتار جنگل در اثر خشکیدگی نابود شده است/ آفات و بیماری در جنگل‌های زاگرسی طغیان می‌کند

300 هزار هکتار جنگل در اثر خشکیدگی نابود شده است/ آفات و بیماری در جنگل‌های زاگرسی طغیان می‌کند

در سال‌های اخیر و در اکثر مناطق جنگلی زاگرسی پدیده مرگ ناگهانی گونه بلوط مشاهده شده است که مرگ ۳۰۰ هزار هکتار از این جنگل‌ها زنگ خطری بر ادامه روند این واقعه است.

 

رئیس انجمن جنگل‌بانی در گفتگو با خبرنگار ایانا با اشاره بر مرگ سریع اکوسیستم‌ها در کشور و به‌ویژه در جنگل‌های زاگرسی گفت: چیزی که ما در سال‌های اخیر در جنگل‌های کشور شاهد آن هستیم، در واقع مرگ اکوسیستم‌ها است که تنها یکی از رخدادهای تلخ آن مربوط به خشکیدگی بلوط در ۱۱ استان زاگرس است.

کیادلیری با تأکید بر اینکه خشکیدگی بلوط در حدود سه سال اخیر بیشتر نمایان شده است، افزود: اگر بخواهیم عامل نابودی و خشکیدگی بلوط را جستجو کنیم، ریشه آن را پیش از چند سال گذشته می‌یابیم. زیرا نابودی این گونه‌ها از سال‌ها قبل آغاز شده است و جنگل‌های زاگرسی که دچار خشکیدگی بلوط شده‌اند، پیش از این اتفاق بیمار بودند.

وی طغیان آفات و بیماری‌ها را یکی از دلایل عمده پدیده خشکیدگی بلوط دانست و خاطرنشان کرد: کشاورزی، خشکی هوا، بهره‌برداری‌های بی‌رویه، مدیریت‌های نابخردانه، پدیده گردوغبار و ریزگردها و آتش‌سوزی از علل دیگر وقوع این رویداد بزرگ زیست‌محیطی است.

کیادلیری با بیان اینکه اگر در طبیعت اثری از حیات وحش نباشد، در واقع اثری از جریان زندگی در آن نخواهد بود، ادامه داد: در نگاه اول این جنگل‌های بیمار و در حال نابودی، مرگ گونه‌ها و درختان را مشاهده می‌کنیم و به همین علت است که نابودی جنگل‌ها را نابودی درخت‌ها می‌دانیم. در حالی که جنگل‌ها مجموعه‌ای از عناصر زیستی هستند که با توجه به این مهم، جنگل‌های زاگرسی از سال‌ها قبل دچار مرگ شده‌اند.

رئیس انجمن جنگل‌بانی در پایان تصریح کرد: خشکیدگی بلوط در حال افزایش است و در جنگل‌های شمال کشور نیز همین اتفاق گسترش خواهد یافت و با توجه به اینکه پس از ظهور زوال و خشکیدگی بلوط دو تا سه سال بیشتر طول نمی‌کشد تا مرگ جنگل‌ها اتفاق افتد./

 

خبرنگار: سهیلا گلی‌زاده

V-910701-01

جنگل و مراتع

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.