۳/۵ میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی برای بخش صنعت در نظر گرفته می شود

‘محسن صالحی نیا’ روز پنجشنبه در جمع مدیران واحدهای صنعتی معدنی و مدیران دستگاههای اجرایی سبزوار افزود: طبق این توافق بخش صنعت امکان استفاده از این مبلغ را برای تامین مواد و ملزومات به صورت ارزی و ریالی دارد.

وی گفت: همچنین در قانون بودجه امسال چند ‘بند’ برای امکان افزایش سرمایه در گردش صنایع اعم از ارزی و ریالی، کمک به بحث هدفمندسازی یارانه ها و صنایعی که از این بخش آسیبهایی دیده اند گنجانده شده که امیدواریم در مجلس رای بیاورد.

معاون امور صنایع و اقتصادی وزارت صنعت، معدن و تجارت کمک به این بخش را از محل برخی سپرده های بانکی و منابع هدفمندسازی یارانه ها از جمله این موارد برشمرد.

وی افزود: تکلیف شده دو هزار میلیارد تومان از محل هدفمندسازی یارانه ها برای بخش صنعت اختصاص داده شود که در قالب یارانه سوخت، بازسازی و نوسازی واحدها و دیگر موارد خواهد بود.

صالحی نیا همچنین گفت: برای تولید کالاهای اساسی از جمله روغن نباتی، شکر، شوینده ها و لاستیک ‘سامانه پایش و رصد خاصی’ گذاشته شده که روزانه کنترل این تولیدات را به منظور مواجه نشدن با مشکل در این بخش برعهده دارد.

وی در ادامه افزود: کشور نه تنها به لحاظ منابع ارزی محدودیتی ندارد بلکه مازاد هم دارد ولی باید شرایطی فراهم شود که نقل وانتقالات بهتر انجام شوند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین با تاکید بر اینکه توسعه باید بر اساس ظرفیتهای منطقه ای انجام شود گفت: اولویتهای صنعتی باید بر اساس شرایط یک منطقه پیشنهاد شود که طرحهای آمایش نیز با همین هدف تعریف شده و باید به لایه های شهرستانی نیز برده شود.

وی در ادامه با بیان اینکه ظرفیت سبزوار در بخش توسعه صنایع فرآوری معدنی و صنایع مرتبط با نفت و گاز است خواستار ارائه پیشنهادات این شهرستان با توجه به ظرفیتهای بخش صنعت و معدن آن در قالب یک برنامه سیاستی حمایتی برای اجرا در برنامه ای میان مدت شد.

وی در خصوص بخشی از مشکلات بخش صنعت نیز گفت: با توجه به شرایط فعلی این محدودیتها اجتناب ناپذیر است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: فرآیندهایی که برای حمایت از بخش صنعت تعریف می کنیم مقطعی است، کارآفرینان باید شرایط خود را با شرایط روز تطبیق دهند.

وی گفت: مشکلاتی از جمله مسایل نقدینگی، سرمایه در گردش و مشکلات ناشی از بحث هدفمندسازی یارانه ها مورد بحث، مشورت و پیگیری در سطوح مختلف قرار گرفته است.

او ادامه داد: ظرفیتهای در حال بهره برداری در بخش تولید بر اساس یکسری شاخصها پایش می شود، در سال ۹۰ در کشور در بسیاری از آیتمها رشد تولید مشاهده شده و در برخی آیتمها کاهش خیلی کمی داشته ایم.

وی همچنین برای کاهش هزینه ها و تامین منابع برخی واحدهای صنعتی سبزوار از جمله کابل خودرو این شهرستان قول مساعدت داد.

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی هم در این نشست گفت: هم اکنون جواز تاسیس را با پیش بینی سرمایه پنج هزار میلیارد ریال در حوزه صنعت و معدن سبزوار داریم.

‘راضیه علیرضایی’ افزود: ۲۳ میلیون یورو کمک برای اجرای این پروژه ها نیاز است.

وی گفت: برای تحقق این مهم به کمک وزارت صنعت و معدن و نمایندگان سبزوار در مجلس شورای اسلامی نیاز است.

او افزود: به ازای تامین ۲۳ میلیون یورو بخش خصوصی نیز هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری خواهد کرد.

وی در همین رابطه خواستار تشکیل جلسات منظم ماهانه و یا دو ماهه با حضور مسوولان سبزوار و وزارت صنعت و معدن با توجه به مصوبات کمک از طریق صندوق توسعه ملی و منابع ارزی شد.

او با اشاره به ظرفیت معدنی شهرستانهای سبزوار، جوین و جغتای لزوم اکتشافات نظام مند، کمک سازمان زمین شناسی در این حوزه، فراهم شدن امکان دسترسی به ریل به عنوان بارانداز به صورت نظام مند در چند ناحیه راهبردی را خواستار شد.

وی حل مشکل تامین گاز کارخانه سیمان جغتای، ایجاد سامانه تعاملی بین واحدهای کوچک و بزرگ تولیدی به منظور حمایت از یکدیگر، تفویض اختیار به استان و شهرستانها برای ارزیابیهای زیست محیطی صنایع و نیز کمک به واحدهای تولیدی در حوزه زیرساختها از طریق مسوولان شهرستانی را هم مورد تاکید قرار داد.

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی همچنین گفت: از سال ۸۴ تاکنون ۷۰ هزار میلیارد ریال پروانه بهره برداری در بحث بنگاههای زودبازده اقتصادی در این استان صادر شده است.

۷۵۰۱/۷۴۹۹

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۲۴۵۹۰


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.