۳۶ میلیارد دلار در صندوق توسعه ملی کشور ذخیره شد

به گزارش ایرنا، ‘رحیم قربانی’ عصرشنبه در آیین اختتامیه هشتمین جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی در اصفهان افزود: صندوق توسعه ملی بر اساس ماده ۸۴ برنامه پنجم توسعه کشور و به منظور پس انداز برای نسل آینده و حمایت از فضای کسب و کار تاسیس شده است.

وی ادامه داد: در طول پنج سال برنامه پنجم توسعه باید از ۲۰ تا ۳۲ درصد از محل درآمدهای حاصل از فروش نفت و گاز در این صندوق ذخیره شود.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته ۲۰ درصد و امسال ۲۳ درصد از محل فروش نفت و گاز در این صندوق ذخیره شده و خواهد شد گفت: با گذشت تنها چهار ماه از تاسیس این صندوق، ۱۴ هزار و ۷۶۰ میلیارد دلار با بانکهای دولتی و خصوصی قرارداد منعقد شده است.

قربانی با اعلام اینکه تا کنون از این قراردادها حدود هشت میلیارد دلار پرداخت یا به نفع متقاضیان مسدود شده است افزود: این حجم قرارداد معادل چهار سال فعالیت بانکهای کشور است.

وی با تاکید بر اینکه دیگر وقت آن گذشته است که چاههای نفت را در هزینه های جاری فعال کنیم تصریح کرد: افتخار دولت دهم این است که برای پس انداز ۲۰ درصد از درآمدهای نفتی به نفع آیندگان اقدام کرد.

به گفته وی، پس اندازهای صورت گرفته در صندوق توسعه ملی برای بخش خصوصی و سازمانها و شرکتهای غیردولتی در اعطای تسهیلات برای ایجاد فضای کسب و کار و فناوری در نظر گرفته شده است.

رییس صندوق توسعه ملی گفت: این صندوق بر اساس تاکیدات رهبر معظم انقلاب و سیاستهای نظام جمهوری اسلامی شکل گرفته است.

قربانی با اشاره به اینکه میانگین رشد اقتصادی در برنامه پنجم توسعه هشت درصد است افزود: دو و چهار دهم درصد از این رشد مربوط به بخش بهره وری است.

وی تصریح کرد: رشد مربوط به بهره وری از طریق حمایت از سرمایه گذاری، اصلاح روشها، ایجاد پس انداز ۴۰ درصد نسبت به تولید ناخالص ملی، تولیدات استاندارد و با کمک فناوران و دانشگاهیان میسر می شود.

به گفته وی اگر تا کنون کمبود منابع برای کارهای فن آفرینی و کسب و کار بهانه می شده است، الان دیگر وقت آن به پایان رسیده است.

وی با بیان اینکه ما نه به پول بلکه به ثروت نیاز داریم افزود: تجاری سازی ایده ها در این زمینه راهگشا است و باید فاصله ایجاد شده بین نسل امروز و دانشمندان ایرانی همچون زکریا از بین برود.

هشتمین جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی پس از سه روز برگزاری در اصفهان روز شنبه با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد.

پ/۷۱۴۸/۱۰۱۱

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۲۸۱۳۶


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.