۴ هزار میلیارد ریال اعتبار برای اجرای ۱۱ اولویت پژوهشی شرکت ملی نفت

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران گفت: در برنامه پنجم توسعه یازده اولویت پژوهشی تصویب شده است که با اعتبار بیش از چهار هزار میلیارد ریال اجرا می شود.

به گزارش سرویس اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از شانا، محمد علی عمادی با تاکید بر اهمیت پژوهش در صنعت نفت،افزود: این اولویت های پژوهشی شامل چندین زیر شاخه هستند که مجموعه آنها نقشه راه فعالیت های پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران در برنامه پنجم توسعه خواهد بود.

وی توسعه فناوری های اکتشاف و علوم زمین، فناوری ازدیاد برداشت، ارتقاء فناوری در عملیات و سرویس های حفاری، تولید و بهره برداری،مدل سازی و کنترل مدیریت مخازن، ساخت تجهیزات و مواد را از جمله اولویت های پژوهشی مصوب برشمرد.

به گفته عمادی مطالعات راهبردی، زیر ساختی و بهره وری، بانک اطلاعاتی یکپارچه،حفاظت صنعتی و محیط زیست، نگهداشت تخصصی تولید و فناوری بهینه سازی مصرف انرژی نیز دیگر اولویت های پژوهشی مصوب شده ای هستند که در برنامه پنجم توسعه به آنها توجه شده است.

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران با تاکید بر بالا بودن ظرفیت های پژوهشی در صنعت نفت، افزود: متناسب با این ظرفیتها، توان علمی و پژوهشی کشور نیز در همه عرصه ها از جمله صنعت نفت ارتقا یافته و تهدیدها به فرصت هایی برای ساخت و تولید تبدیل شده اند.

عمادی گفت: درباره ارتباط و همکاری با دیگر هسته های علمی و پژوهشی درون و بیرون صنعت نیز گفت: با وجود عمر کوتاه پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران و گستردگی زمینه های پژوهشی در صنعت نفت، با هدف شناسایی چالش ها و رفع آنها همکاری جدی و مستمری با مراکز پژوهشی داخل صنعت (پژوهشگاه صنعت نفت و موسسه مطالعات انرژی) و هسته های علمی و تحقیقاتی بیرون از صنعت نفت (دانشگاه ها و شرکت های دانش بنیان ایرانی و خارجی) ایجاد شده است.
 
وی با بیان این که نیروهای فعال در پژوهش صنعت نفت از پایه علمی و تجربی بالایی برخوردار هستند، اظهار کرد: با توجه به اهمیت و نقش پژوهش در پیشبرد اهداف صنعت نفت، جذب و نگهداشت نیروهای ارزشی این عرصه از موارد مهمی است که باید به آن توجه بیشتری شود.

به گفته مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران تاکید کرد: استفاده از شیوه های انگیزشی و تشویقی می تواند راهکار مناسبی در این زمینه باشد./س


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.