۴۰ میلیارد دلار موجودی صندوق توسعه ملی/ شکایت هیئت نظارت به دیوان عدالت اداری

غلامرضا کاتب در گفتگو با خبرنگار پارلمانی مهر با اشاره به جلسه عصر امروز کمیسیون برنامه ، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: در جلسه امروز محمدرضا فرزین رئیس صندوق توسعه ملی کشور گزارشی از وضعیت صندوق توسعه ملی و منابع این صندوق ارائه کرد.

وی با بیان اینکه اعضای کمیسیون برنامه ، بودجه و محاسبات در این جلسه از انتقاد شدیدی در خصوص انحلال هیئت امنای صندوق توسعه ملی مطرح کردند گفت: در این جلسه مقرر شد که این انحلال غیر قانونی از طریق قانون پیگیری شود.

سخنگوی کمیسیون برنامه ، بودجه و محاسبات مجلس افزود: بر اساس گزارش آقای فرزین تا پایان تیرماه سال جاری صندوق توسعه ملی ۴۰ میلیارد دلار درآمد ارزی داشته است که ۲۷ میلیارد دلار از این مبلغ طی قراردادی با ۱۰ بانک عامل به همراه صندوق توسعه کشاورزی برای استفاده از پروژه های سرمایه گذاری به آنها واگذار شد.

وی با اشاره به اینکه از مبلغ ۲۷ میلیارد دلار ۱۳ میلیارد دلار آن تا کنون در اختیار پروژه ها و طرحهای سرمایه گذاری قرار گرفته است گفت: اولویت سرمایه گذاری صندوق توسعه ملی سرمایه گذاری در بخش های نفت و گاز وصنعت و معدن است. این مبالغ به طرحهایی اختصاص پیدا می کند که تنها تا ۲۰ درصد مالکیت سهام دولتی داشته باشند و اگر بیشتر از این باشد این مبالغ به آنها تعلق نمی گیرد.

کاتب تصریح کرد: همچنین از مبلغ ۱۳ میلیارد دلار نیز ۵ میلیارد دلار آن برای سرمایه گذاری در بخش نفت و ۸ میلیارد دلار نیز برای سرمایه گذاری در صنایع پتروشیمی و فولاد هزینه شده است.

سخنگوی کمیسیون برنامه ، بودجه و محاسبات مجلس با تاکید بر اینکه اعضای کمیسیون برنامه ، بودجه و محاسبات در این جلسه تاکید کردند که عملکرد صندوق توسعه ملی در بحث توزیع استانی اعتباراتی باید طبق قانون لحاظ می شد عملکرد رضایت بخشی نداشته است گفت: همچنین اعضا تاکید کردند که باید سرعت عمل پرداخت اعتبارات ارزی به پروژه ها وطرح ها بیشتر باشد تا بتوانیم در حمایت از تولید ملی شاهد عملکرد بهتری باشیم.

وی با بیان اینکه به دلیل اینکه تعداد شش نفر از ۹ عضو صندوق توسعه ملی از دولت انتخاب می شوند دولت تصمیم گرفته است که ۹۵ درصد اختیارات هیئت مدیره را به هیئت عامل تفویض کند گفت: این موضوع عملا باعث شده اختیارات هیئت امنا ساقط شود و لذا هیئت نظارت بر صندوق توسعه ملی به دیوان عدالت اداری شکایت کرده است و ما منتظریم تا رای دیوان عدالت اداری اعلام شود.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.