۴۰ درصد از مردم از انشعاب فاضلاب برخوردارند

۰۴ تیرماه ۱۳،

در حال حاضر ۴۰ درصد از جمعیت کشور تحت پوشش شبکه فاضلاب می باشند و تاکنون ۴٫۵ میلیون فقره انشعاب فاضلاب واگذار شده است.

مدیرکل دفتر نظام های بهره برداری و حفاظت آب و آبفای وزارت نیرو با تاکید بر این‌که بیش از ۲۱ میلیون نفر ایرانی تحت پوشش شبکه های مدرن فاضلاب قرار گرفته اند، گفت: پنج تا شش میلیون نفر از ۲۱ میلیون نفر در تهران و مابقی در سایر شهرها می باشند.

به گزارش ایسنا، علی اصغر قانع با تاکید بر این‌که ایران از نظربارندگی جزو کشورهای کم آب محسوب می‌شود، تصریح کرد: منابع آبی که در کشور وجود دارد، عمدتا در بخش کشاورزی (۹۲ درصد) مصرف می گردد و سهم بخش شرب روستایی و شهری تنها ۶٫۵ درصد و صنعت ۱٫۵ درصد است.

وی ادامه داد: محدودیت، نوسان ها و تغییر در بحث اقلیم، توزیع نامتوازن آب در کشور و تنش آبی لزوم استفاده از آب های غیرمتعارف از جمله پساب و آب های شور را الزام آور کرده است.

مدیرکل دفتر نظام های بهره برداری و حفاظت آب و آبفای وزارت نیرو همچنین در مورد میزان تولید فاضلاب در کشور، گفت: در زمان کنونی در کشور ۳۲ میلیارد مترمکعب فاضلاب تولید می گردد که ۲۸ میلیارد مترمکعب مربوط به زهاب کشاورزی و نزدیک به پنج میلیارد مترمکعب مربوط به پساب شهری است.

قانع افزود: با تاسیساتی که در استفاده دوباره از آب و آبفای شهری تا پایان سال ۹۱ اجرا شده، ظرفیت ۱۴۳ تصفیه خانه فاضلاب ایجاد شده در کشور حدود ۳٫۴ میلیون مترمکعب در شبانه روز است.

وی با بیان این‌که طول شبکه های جمع آوری و انتقال فاضلاب در کشور ۴۵ هزار کیلومتر است، گفت: در جهان در استفاده چندباره از آب سرمایه گذاری هایی انجام شده و در کشورهای پیشرفته که مشکل تامین آب ندارند نیز به دلایل مختلف از جمله حفاظت محیط زیست و بهداشت سرمایه گذاری های بسیاری در تصفیه پساب و استفاده مجدد به عمل آمده است.

مدیرکل دفتر نظام های بهره برداری و حفاظت آب و آبفای وزارت نیرو در پایان خاطرنشان کرد: برای استفاده از منابع آب‌های غیر متعارف باید تمهیداتی اتخاذ شود تا چندین بار از آب استفاده شود.

انتهای پیام


ISNA News Feed
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.