۴۲درصد از بیماران مراجعه کننده به پزشکان داروهای تزریقی دریافت می کنند

۲۳م اسفند ،

در کشورهای در حال توسعه سالانه ۱۶۰۰۰ میلیون تزریق با هدف اقدامات درمانی و یا بهداشتی تجویز می گردد.

به گزارش گروه علمی،‌ پزشکی باشگاه خبرنگاران به نقل از وبدا؛دکتر صفورا محبی مدیر دارو و مواد مخدر معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی فسا در خصوص باورهای غلطی که از داروهای تزریقی وجود دارد، به خبرنگار وب دا  گفت: براساس مطالعات سازمان جهانی بهداشت در کشورهای در حال توسعه سالانه ۱۶۰۰۰ میلیون تزریق با هدف اقدامات درمانی و یا بهداشتی تجویز می گردد که از این تعداد ۱۰-۵ درصد تزریقات به منظور بهداشتی و ۹۰ درصد تزریقات به منظور درمانی تجویز می شوند و این درحالیست که ۷۰درصد این تزریقات غیر ضروری می باشند.

وی افزود: بر اساس بررسی های صورت گرفته توسط مرکز ADR بیش از ۵۰درصد عوارض به ثبت رسیده ناشی از مصرف داروهای تزریقی بوده است و میزان تزریقات غیرایمن از ۱۵درصد در منطقه اروپای شرقی تا ۵۰درصد درقاره آسیا متفاوت است.

دکتر صفورا محبی بیان داشت : وضعیت تجویز و مصرف داروهای تزریقی در ایران هم نشان می دهد ۴۲درصد از بیماران مراجعه کننده به پزشکان داروهای تزریقی دریافت می کنند که در مورد بعضی از پزشکان عمومی این رقم به ۸۰درصد می رسد.

وی گفت: با توجه به عوارض داروهای تزریقی که از آنها می توان به مشکل بودن خروج دارو از بدن در صورت بروز واکنش جانبی یا سمی، دو برابر بودن شانس عفونت و احتمال ورود میکروارگانیسم ها و توکسین های مرگبار به بدن اشاره کرد.

وی بر ضرورت آموزش به مردم درخصوص عوارض مصرف خدسرانه داروهای تزریق تأکید کرد و گفت: در سال ۹۱ معاونت غذا و دارو توانست با برپایی کلاس های آموزشی جهت اولیای مدارس و مربیان بهداشت و همچنین توزیع پمفلت های آموزشی به عامه مردم این اطلاع رسانی را انجام دهد و همچنین با همکاری معاونت آموزشی دانشگاه به کادر درمانی نیز آموزش ها داده شد که امید است در سال ۹۲ شاهد کاهش چشمگیر آمار تجویز و مصرف غیرمنطقی داروهای تزریقی باشیم. /ح
 


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.