۴۵ درصد عفونت های بیمارستانی مربوط به عفونت ادراری است

۲۳م دیماه ،

بر طبق نتایج مطالعات اخیر نزدیک به ۴۵ درصد عفونت های بیمارستانی مربوط به عفونت ادراری و بقیه موارد به ترتیب مربوط به عفونت های تنفسی ، محل جراحی و خونی است.

علی رضا توسلی، استاد یار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: عفونت های بیمارستانی اثرات زیانباری بر فرد و جامعه می گذارد و هزینه های جانی و مالی ناشی از آن بسیار سنگین است.

وی گفت: عفونت های بیمارستانی سبب بروز عوارض قابل توجه در بیمارستان، افزایش مدت بستری در بیمارستان، افزایش هزینه ها و همچنین افزایش ناتوانی و مرگ و میر می شوند.

توسلی با بیان این که متاسفانه عفونت های بیمارستانی در بخش های مراقبت ویژه و اتاق های عمل شایع است، تصریح کرد: هر ساله هزاران نفر در این بخش ها گرفتار عفونت های بیمارستانی می شوند و تعداد بسیاری بر اثر این عفونت ها ، جان خود را از دست می دهند.

وی با اشاره به این که در اغلب بیمارستان ها، عفونت های ادراری شایع ترین نوع عفونت بیمارستانی است، تاکید کرد: بر طبق نتایج مطالعات اخیر نزدیک به ۴۵ درصد عفونت های بیمارستانی مربوط به عفونت ادراری و بقیه موارد به ترتیب مربوط به عفونت های تنفسی، محل جراحی و خونی است.

توسلی یادآور شد: مطالعات اخیر نشان می دهند که ۲۵ درصد موارد عفونت های بیمارستانی مربوط به عفونت تنفسی، ۲۰ درصد مربوط به عفونت محل جراحی و ۱۰ درصد مربوط به عفونت خونی است.

وی خاطر نشان کرد: عدم رعایت اصول اولیه بهداشتی در محیط بیمارستان به ویژه در بخش های مراقبت ویژه و اتاق عمل، عدم استفاده صحیح و به موقع از مداخلات پزشکی، نبود آموزش های بهداشتی، نبود نظارت مداوم و کافی در سطح بیمارستان ها، عدم مراقبت صحیح از زخم های جراحی و استفاده نادرست و غیر منطقی از دارو ها به ویژه آنتی بیوتیک ها از جمله عوامل اصلی بروز عفونت های بیمارستانی است./ح


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.