۴۷هزارمیلیارد از معوقات بانکی دولتی است

۲۸م آذر ،

بینا- رییس کمیسیون نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام معتقد است اقتصاد مقاومتی تدابیر مدیریتی است که ریسک‌پذیری در همه حوزه‌های پولی، مالی و تجاری را به حداقل رسانده و هر اقتصادی با هر نظریه‌ای که دارد می‌تواند آن را اجرایی کند.
به گزارش بینا، داوود دانش جعفری در همایش اقتصاد مقاومتی؛ سیاست‌ها و راهکارها با بیان این‌که اقتصاد مقاومتی یک بحث نظری نیست بلکه مدیریتی است، به ایسنا اظهار کرد: اقتصاد مقاومتی مجموعه‌ی تدابیر مدیریتی اقتصادی است که آسیب‌پذیری کشور را در مقابل ریسک‌های متعددی که اقتصاد آن را تهدید می‌کند کاهش می‌دهد.
وی با تاکید بر این‌که محدود شدن واردات و صادرات کشور به چند کشور ریسک بالایی را برای اقتصاد به همراه دارد، افزود: اکنون حدود ۸۰ درصد از واردات ایران تنها از سه کشور ترکیه، چین و امارات انجام می‌شود که این به معنای واقعی آسیب پذیری اقتصاد و بحران در آینده است.
عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی عنوان کرد: اقتصاد مقاومتی ایجاب می کند که میزان تجارت با کشورهای دیگر به گونه‌ای باشد که در صورت نوسانات سیاسی مشکل بزرگی به وجود نیاید از این رو باید با متنوع نمودن صادرات و واردات هم از نظر کالا و هم از نظر کشورهای طرف معامله ریسک اقتصادی کاهش یابد.
دانش جعفری کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی را از مصادیق اقتصاد مقاومتی در کشور برشمرد و بیان کرد: اگر درآمدهای مربوط به کسورات تامین اجتماعی ، بازنشستگی و حقوق کارمندان جزو درآمد دولت محاسبه شود آنگاه ۵۲ درصد این درآمدها نفتی خواهد بود. اما اگر آن‌ها را کنار بگذاریم بالغ بر ۶۵ درصد درآمدهای دولتی نفتی است که امروز عواقب این امر را شاهد هستیم. این درحالی است که اگر قیمت نفت به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش یابد آنگاه شرایط اقتصادی دچار شوک و بحران خواهد شد.
وی از دیگر مشکلات اقتصادی کشور را عدم تامین مالی درست و کافی از سوی نهادهایی نظیر سیستم بانکی و بورس عنوان کرد و ادامه داد: تامین مالی به معنای افراط و تفریط نیست. از این رو باید ریسک پذیری تامین مالی با اندیشیدن تدابیری در کشور کاهش یابد.
رییس کمیسیون نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام بحث معوقات بانکی را تهدیدی برای سیستم بانکی دانست و تصریح کرد: در شرایط فعلی میزان تسهیلات معوقی که بازنگشته حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان است که این نسبت باید طبق سیستم‌های نظارتی جهانی از پنج درصد بالاتر نباشد که در این صورت بانک‌ها دچار آسیب بسیار و ضرر خواهند شد.
وی با بیان این‌که تسهیلات معوقه در همه بانک‌ها ناشی از ناتوانی آن‌ها نیست یادآور شد: بعضی به سبب ورشکستگی‌های رخ داده در قبل اظهار می کنند که اکنون شرایط بازگرداندن وام را ندارند و نمی‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند. از این رو دولت باید با کمک به این گروه آن‌ها را به چرخه اقتصادی بازگرداند.
دانش جعفری ادامه داد: بعضی از گروه‌ها نیز به سبب هراس از دریافت نکردن مجدد وام ترجیح می‌دهند که تسهیلات دریافتی را نزد خود نگه داشته و پرداخت نکنند که این نگرانی به مذاکرات بین سیستم بانکی و بدهکاران بازمی‌گردد.
رییس کمیسیون نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: ۴۷ هزار میلیارد تومان از این ۷۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات معوق مربوط به بنگاه‌های دولتی است و تا زمانی که دولت نتواند وام‌ها را از اعضای سیستم دولتی بازگیرد این مشکل ادامه دارد.
وی خاطرنشان کرد: زمانی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی حرکت خواهیم کرد که با آسیب‌شناسی‌های اقتصادی و ارائه راهکار برای آن‌ها ریسک پذیری کاهش یابد.

RSS
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.