۴۸۰ سایت الگوی مدرسه در مزرعه در وزارت جهاد کشاورزی ایجاد می شود

پیمان فلسفی روز چهارشنبه در دومین جشنواره و نخستین همایش ملی توت فرنگی در دانشگاه کردستان در سنندج افزود: در سال جاری همچنین با همکاری وزارت آموزش و پرورش ۳۷ هزار هنرجو در سه رشته کشاورزی آموزش های لازم را فرا خواهند گرفت.

وی گفت: دانشگاه علمی کاربردی نیز امسال باید با هدف اموزش علمی توت فرنگی در برخی از استان ها ۴۰ دانشجو در رشته فناوری توت فرنگی در مقطع کاردانی با اولویت خانواده های کشاورز جذب کند.

پیمان فلسفی با بیان اینکه سالانه بیش از ۴۰ هزار تن توت فرنگی در کشور برداشت می شود گفت: کردستان بیش از ۶۰ درصد تولید توت فرنگی کشور را در اختیار دارد.

به گفته وی بیشترین تولید توت فرنگی مربوط به تولید در فضای باز است در همین راستا باید ارقام بومی تقویت شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه برگزاری جشنواره ها با حضور تولیدکنندگان فرصتی برای شناسایی چالش های این حوزه است گفت: دانش و تجربه کشاورزان باید با دانش و یافته های تحقیقات علمی تلفیق شود و کشاورزان نمونه در این پانل ها حضور داشته باشند.

وی تجاری سازی، توسعه ارقام جدید، نگهداری فرآوری، تولید ارگانیکی و توسعه مکانیزاسیون را از محورهای اصلی این همایش عنوان کرد.

فلسفی ، تولید توت فرنگی در جهان را چهار میلیون و ۶۸۵ هزار تن و متوسط جهانی در هر هکتار را بیش از ۱۸ تن عنوان کرد.

وی با بیان اینکه آمریکا، کره و مصر از کشورهای تولید کننده توت فرنگی جهان هستند اظهار کرد: سطح زیر کشت این محصول در کشور سه میلیون هکتار است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به انواع توت فرنگی از جمله رقم گیلاسی، اتابکی، گیلکی و دلندی اظهار کرد: تولید گلخانه ای توت فرنگی در مناطق مختلف کشور مهمترین فرصت برای ایجاد اشتغالزایی است.

فلسفی افزود: استان کردستان در زمینه توسعه صنایع تبدیلی، تولید، فرآوری و بسته بندی توت فرنگی در کشور در اولویت قرار دارد.

وی تاکید کرد: در قالب طرح توسعه کشاورزی حمایت های لازم تکمیلی و تبدیلی در کردستان بعمل خواهد آمد و امکان صادرات محصول فرآوری شده به خارج فراهم می شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی یادآور شد: استان در زمینه اقتصادی بودن تولید توت فرنگی از نیروی زنان نیز برخوردار است.

وی افزود: این جشنواره یک کار ترویجی در راستای تجاری سازی به سمت متوسط جهانی است و در همین راستا بر اساس یافته های علمی و تحقیقاتی نیازمند تولید دانش بنیاد هستیم.

فلسفی تاکید کرد: آخرین یافته ها و تحقیقات علمی باید در اختیار کشاورزان قرار گیرد.

۷۳۵۲/۵۳۳

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۶۱۳۴۶


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.