۵ علامت شگفت‌انگیز بیماری زوال عقل (دمانس)


بیماری دمانس یا زوال عقل در اثر تخریب سلول های مغز بوجود می آید و باعث کاهش تدریجی، عملکرد شناختی فرد می شود.


بیماری دمانس یا زوال عقل

مهمترین علائم بیماری زوال عقل عبارت است از تغییرات شخصیتی، از دست دادن حافظه، بی توجهی به بهداشت فردی، مشکل در صحبت کردن و روابط اجتماعی.

بیماری آلزایمر یکی از شایع‌ترین علل بیماری زوال عقل می باشد، اما علل دیگری نیز برای این بیماری وجود دارند، از جمله: سکته مغزی، استفاده طولانی مدت از مواد مخدر، بیماری پارکینسون و آسیب های شدید سر.

قبل از اینکه علائم بیماری زوال عقل به طور وضوح در شما بروز کند، تغییرات خاصی در رفتار شما نشان‌دهنده ابتلا به این بیماری است. این تغییرات خاص عبارتند از:

۱- مشکل در جویدن موادغذایی سفت

بر اساس مجله انجمن طب سالمندان آمریکا، جویدن سخت و مشکل یک سیب می تواند نشان دهنده زوال عقل باشد.

در این مجله، تحقیقی روی ۵۷۷ فرد با سن ۷۷ سال و بالاتر انجام گرفت که نشان داد اشخاصی به سختی موادغذایی سفت را می جوند، بیشتری در معرض خطر زوال عقل هستند.

این تحقیق بیان کرد: هنگامی که تعداد دندان ها کم می شود و یا اصلا وجود ندارند، افراد کمتر عمل جویدن غذا را انجام می دهند. این مسئله باعث کاهش جریان خون به مغز می شود و در نتیجه بیماری زوال عقل بروز می کند.

۲- به کندی راه رفتن

بر طبق گزارش کنفرانس بین المللی آلزایمر، روش راه رفتن شما، می تواند خطر بروز بیماری زوال عقل را در شما نشان دهد.

این گزارش می گوید، افرادی که به کندی راه می روند، دارای مغز با حجم کوچکی می باشند.

از آنجاکه اغلب افراد مبتلا به زوال عقل، دارای حجم کوچکی از مغز می باشند، پس می توان گفت کسانی که کند راه می روند، در معرض خطر ابتلا به زوال عقل قرار دارند.

محققان دریافتند زنانی که در اوایل روز، کمتر به فعالیت جسمانی می پردازند و خواب هستند، نسبت به زنانی که در اوایل روز هم فعال هستند، ۸۰ درصد بیشتر احتمال ابتلا به بیماری زوال عقل را دارند

۳- مشکل در خوابیدن

چرخه خواب شما ممکن است شما را به سمت زوال عقل بکشاند.

یک مطالعه بر روی ۱۳۰۰ زن سالم ۷۵ ساله و بالاتر صورت گرفت. این مطالعه پنج سال به طول انجامید و به این نتیجه رسیدند که ۳۹ درصد این زنان، انواع اختلالات شناختی و یا زوال عقل را نشان دادند.

محققان دریافتند زنانی که در اوایل روز، کمتر به فعالیت جسمانی می پردازند و خواب هستند (شب ها خوب و به مقدار کافی نمی خوابند)، نسبت به زنانی که به مقدار کافی در شب می خوابند و در اوایل روز هم فعال هستند، ۸۰ درصد بیشتر احتمال ابتلا به بیماری زوال عقل را دارند.

۴- افزایش وزن

چاقی یکی از عوامل تهدیدکننده سلامتی می باشد و ابتلا به بیماری هایی از قبیل: دیابت نوع ۲، بیماری قلبی و آرتریت را در پی دارد.

یک مطالعه در مجله عصب شناسی نشان می داد: افزایش BMI (شاخص توده بدنی) ارتباط تنگاتنگی با بیماری زوال عقل دارد.

اگر شما چاق هستید و یا اضافه وزن دارید، برای جلوگیری از ابتلا به بیماری زوال عقل، از همین حالا ورزش و رژیم لاغری اصولی را شروع کنید.

در کنفرانس بین المللی انجمن آلزایمر، پزشکان به این نتیجه رسیدند که انجام ورزش می تواند از پیر شدن مغز محافظت کند.

۵- افسردگی

افسردگی می تواند بر سلامت مغز اثر بگذارد.

یک بررسی ۶ ساله بر روی ۱۳۰۰۰ نفر از ساکنین کالیفرنیا نشان داد، احتمال ابتلا به بیماری زوال عقل در افرادی که در اواخر عمر دچار افسردگی می شوند، دو برابر است.

در حالی که احتمال ابتلا به بیماری زوال عقل در افرادی که در اواسط و اواخر عمر خود دچار افسردگی می شوند، بیش از سه برابر خواهد بود.

حال اگر شما این تغییرات خاص را در خودتان یا اطرافیانتان می بینید، بهتر است هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کنید تا از پیشرفت این بیماری جلوگیری شود.

مریم سجادپور

بخش سلامت ممتاز


… درحال بارگذاری


سایت موسسه فرهنگی تبیان > بخش سلامت

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.