۵۰درصد ایرانیان اضافه وزن و ۲۰درصد فشار خون بالا دارند

۲۳فروردین۱۳،
ممتاز نیوز : معاون بهداشتی وزیر بهداشت، گفت: اقدام سازمان نظام پرستاری و پرستاران کشور برای  اجرای داوطلبانه طرح پایش سلامت ایرانیان کار بسیار ارزشمندی است به خصوص اینکه ۵۰ درصد ایرانیان اضافه وزن دارند و ۲۰ درصد به پرفشاری خون مبتلا می باشند.
    ۵۰درصد ایرانیان اضافه وزن و ۲۰درصد فشار خون بالا دارند

فاطمه  رخشانی در گفت‌وگو با نظام پرستاری اظهار کرد: اینکه پرستاران به کاری عام‌المنفعه و خدمت‌رسانی داوطلبانه فکر می‌کنند و حاضرند کار خداپسندانه‌ای مانند غربالگری و پایش فشارخون، قد و وزن ایرانیان را داوطلبانه انجام دهند بسیار ارزشمند است.

وی با بیان اینکه برآورد ما از جمعیت بالای ۳۰ سال ایرانیان ۳۰ تا ۳۵ میلیون جمعیت است، افزود: دانشجویان پرستاری این تعداد از اشخاص را در مدت ۱۰ روز غربالگری می‌کنند.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از آغاز اجرای پایلوت طرح پایش سلامت ایرانیان در کاشان و اصفهان همزمان با هفته سلامت خبر داد و گفت: پنجشنبه از روند اجرایی، فرآیند و مشکلات اجرای طرح در این ۲ منطقه بازدید داشتم تا مشکلات شناسای و برطرف شود.

رخشانی افزود: حدود ۲۰ درصد جمعیت کشور به بیماری پر فشاری خون مبتلا می باشند و نیمی از مبتلایان به این بیماری از بیماری خود اطلاعی ندارند، ادامه داد: بعضی دیگر از مبتلایان نیز عارضه‌ پرفشاری خون آنها کنترل شده نیست که با اجرای این طرح هر دو دسته این اشخاص شناسایی می‌شوند.

وی ۱۴ اردیبهشت را آغاز طرح پایش سلامت ایرانیان بالای ۳۰ سال برشمرد و افزود: همچنین در این طرح تناسب اندام (نسبت قد و وزن) نیز بررسی و آموزش‌های لازم ارائه می‌شود.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه از ۱۴ اردیبهشت به مدت ۱۰ روز این طرح در سراسر کشور اجرا می‌شود، ادامه داد: ۵۰ درصد ایرانیان یا مبتلا به اضافه وزن یا چاقی می باشند (از هر ۲ ایرانی یک نفر) که چاقی نیز عاملی برای بروز عارضه‌ پرفشاری خون است.

رخشانی یادآور شد: بزرگترین کار سازمان نظام پرستاری پیشنهاد اجرای داوطلبانه این طرح بود و نیز متقاعد کردن دولتمردان و سیاستگذاران برای اجرای این طرح که کار بسیار ارزشمندی است.

منبع:ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.