۵۰درصد بیماری های شایع منشاء زیست محیطی دارند

طبق آمارهای جهانی ۵۰ درصد از بیماری های شایع در سراسر دنیا منشاء زیست محیطی دارند.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران: مهندس محمد علیزاده مدیر گروه پسماند سازمان حفاظت محیط زیست در سومین همایش ملی ایمنی و مدیریت پسماندهای شیمیایی گفت: آمارهای دقیقی از پسماندهای شیمیایی و صنعتی در کشور نداریم و مشخص نیست که روزانه چه مقدار پسماند شیمیایی در کشور تولید می شود و برای حل این مشکل باید زمینه ها مهیا شود تا توانمندی کشور در بخش پسماندهای شیمیایی ایجاد شود که تا به حال هیچ اقدامی در خصوص راهکارهای دفع پسماندهای شیمیایی در کشور انجام نشده است.

وی با بیان این که تولید کننده پسماند با ارائه کننده خدمات دفع پسماند هیچ ارتباطی ندارد افزود: سازمان حفاظت محیط زیست به دنبال رفع این مشکل است و با برنامه ریزی هایی همچون سیاست حمایت از فعالان حوزه پسماند، سیاست هدایت ذیربطان و ذی نفعان و سیاست نظارت در همه امور پسماندهای شیمیایی به دنبال ارائه راهکارهایی ر این زمینه است.

وی با اشاره به این که اگر در پسماندها درست نظارت نکنیم شاهد تخلفات و قانون گریزی ها خواهیم بود یادآور شد: سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در این بخش ترغیب شده اند و در حال حاضر ۱۲۷ میلیارد ریال در استان اصفهان  برای ۴۲ خط پسماند سوز هزینه شده است و در ساوه نیز مرکز پسماند سوز در حال فعالیت است.نرم افزار جامع پسماند در ۱۴ استان فعال شده است.

مهندس علیزاده در ادامه گفت: با فعال شدن نرم افزار جامع پسماند کارکنان سازمان حفاظت محیط زیست آمار درستی را این زمینه می دهند و مهم ترین بخش این است که دوره های آموزشی را در این حوزه برگزار می کنیم و اهمیت زیادی در را به این دوره ها می دهیم.

وی ادامه داد: کارگروه ملی پسماند بیش از گذشته فعال شده و وظایف و چارچوب ها را در حوزه پسماند مشخص کرده است و در برنامه پنجم توسعه کشور تعیین شده که تولید کنندگان پسماند نسبت به شناسایی پسماند اقدام کنند و خوشبختانه غالب تولید کنندگان پسماند های صنعتی آمارگیران حوزه های پسماند های شیمیایی را کمک می کنند.

علیزاده تصریح کرد: در کشور ما محققان زیادی وجود دارند تحت عنوان مشاوران پسماند که بتوانند در مدیریت پسماند همکاری کنند که در واحد های صنعتی مستقر می شوند و مدیریت پسماندهای شیمایی را به عهده می گیرند.

وی با اشاره به همکاری پیمانکاران در حوزه های مختلف پسماندهای شیمیایی خاطر نشان کرد: آزمایشگاه های معتمد در حوزه پسماند با سازمان حفاظت محیط زیست همکاری می کنند و نمونه های عفونی و بی خطر پسماند های شیمیایی را باید مشخص کرد .

گفتنی است، سومین همایش ملی ایمنی و مدیریت پسماند های شیمیایی امروز در دانشگاه صنعتی شریف آغاز به کار کرد./ع۲


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.