۵۰ درصد تصادفی‌ها در صحنه جان می‌دهند/ فوت ۱۹ هزار نفر بر اثر تصادفات جاده‌ای

فروردین ۱۴۰۳
ممتاز نیوز : سردار اسکندر مؤمنی شب قبل در دهمین همایش پیوند اعضا که در نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد، گفت: در حوزه تصادفات راهنمایی و رانندگی بیشترین اشخاصی که می‌توانند عضو اهدا کنند و بر اثر صدمات متقاضی عضو می‌شوند وجود دارد.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از فارس ؛ وی ادامه داد: طی چند سال اخیر کشور ما جز رتبه‌های اول مرگ و میر در تصادفات جاده‌ای بوده است به طوری که در سال ۸۵ حدود  ۲۸ هزار نفر بر اثر تصادفات رانندگی فوت کرده‌اند.

سردار مؤمنی گفت: به ازای هر ۱۰ هزار وسیله نقلیه در قبل ۲۵ نفر کشته می‌شدند اما اکنون این رقم به ۷ کشته رسیده است که از میانگین جهانی هم کمتر است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور ادامه داد: همچنین مرگ و میر بر اثر تصادفات رانندگی از ۲۸ هزار نفر به کمتر از ۱۹ هزار نفر رسیده است در حالی که تعداد خودرو دو برابر شده است. در قبل ۶ میلیون خودرو بود اکنون ۱۶ میلیون وسیله شده است.

سردار مؤمنی عوامل دخیل در میزان مرگ و میر حوادث جاده‌ای را انسانی، خودرو، راه و سیستم امداد و پزشکی تقسیم کرد و گفت: در قبل ۷۰ درصد عامل مرگ و میر را به عوامل انسانی نسبت می‌دادند اما امروزه این نگاه تغییر کرده و عوامل متعددی در آن دخیل می باشند.

وی تصریح کرد: در تحقیقاتی که انجام داده‌ایم با راه‌اندازی جاده‌ای ایمن توانسته‌ایم ۸۰ درصد تصادفات منجر به فوت را کاهش دهیم. این آمار در خودروی استاندارد نیز ملاحظه شده است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور در مورد امداد و نجات نیز گفت: ۵۰ درصد فوتی‌ها در حوادث جاده‌ای پس از حضور امداد و نجات بر سر صحنه اتفاق می‌افتد یعنی ۱۹ هزار نفر سر صحنه تصادف فوت می‌کنند.

وی افزود: اگر سیستم درمانی به روز شود فقط ۲۰ درصد تصادفی‌ها سر صحنه فوت خواهند کرد یعنی حدود ۱۰ هزار نفر نجات می‌یابند. متأسفانه در کشور ما ۵۰ درصد فوتی‌ها سر صحنه جان می‌دهند که در دنیا بین ۱۵ تا ۲۰ درصد است.

سردار مؤمنی در مورد درج عنوان اهدای عضو در گواهینامه رانندگی گفت: این موضوع در حال بررسی است و در مرحله اول قرار شده در تمام مراکز ثبت‌نام طرح‌های اهدای عضو توزیع شود و آنها که داوطلب بودند به این مراکز فرستاده می‌شوند و در گواهینامه آنها عنوان اهدای عضو ثبت می‌شود.

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.