۵۰ میلیون دلار حجم مبادلات تجاری ایران و قرقیزستان

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: حجم مبادلات تجاری ایران و قرقیزستان ۵۰ میلیون دلار و اختلاس ارقام اعلام شده ناشی از آمار گمرک و حساب نشدن فعالیت بخش خصوصی است.

به گزارش خبرنگار اقتصادیممتازنیوز، مهدی غضنفری امروز در دهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و قرقیزستان تصریح کرد: حجم مبادلات تجاری دو کشور ۵۰ میلیون دلار است و اختلاس ارقام گفته شده از جانب وزیر دارایی قرقیزستان ناشی از آمار گمرک و حساب نشدن مبادلات تجاری بخش خصوصی است.
وی ادامه داد: انواع پوشاک، خشکبار، پسته، برخی گونه های رنگ صنعتی، کفپوش ها، روغن نباتی از جمله محصولاتی است که از کشور ایران به قرقیزستان صادر می شود.
غضنفری تصریح کرد: همچنین گوشت گوسفند، برخی غلات و براده و ضایعات فولاد نیز از قرقیزستان به کشور ما وارد می شود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: اقتصاد دو کشور در زمینه صادرات و واردات کالا مکمل هم هستند و به این دلیل می توان حجم تبادلات تجاری را توسعه دهیم.
وی با اشاره به اصلاحاتی که در کشور قرقیزستان در حوزه اقتصادی ایجاد شده گفت: از فعالان اقتصادی کشور دعوت می کنم که فعالیت های اقتصادی خود را در این کشور توسعه دهند.
وی با بیان چند پیشنهاد به منظور توسعه همکاری اقتصادی دو کشور اظهار داشت: تشویق فعالان بخش خصوصی و اتاق های بازرگانی صنعت، معدن برای بازاریابی و معرفی کالاهای خود در دو کشور می تواند به توسعه همکاری ها کمک کند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: بین دو کشور در گذشته موافقت نامه ترجیحات تعرفه ای امضا شده و در حال اجرا است که دو پیشنهاد برای بهبود عملکرد این موافقت مطرح می شود.
غضنفری ادامه داد: پیشنهاد نخست این است که لیست کالاهای مشمول این تعرفه های ترجیحی افزایش یابد و پیشنهاد دوم این است که تعرفه ترجیحی را حذف کرده و به تجارت آزاد تبدیل کنیم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت توسعه گردشگری را یکی از راه های گسترش روابط تجاری دو کشور اعلام کرد و افزود: بهتر است که بین دو کشور لغو روادید داشته باشیم چرا که این امر سطح روابط تجاری را بالا می برد.
وی ادامه داد: اگر امکان این امر فراهم نیست، می بایست صدور روادید یک ساله و امکان اقامت برای فعالان اقتصادی سرمایه گذار در کشور قرقیزستان فراهم شود.
غضنفری اظهار داشت: فراهم کردن برخی تسهیلات همچون معافیت های مالیاتی و تضامین لازم و حذف بروکراسی طولانی برای پروژه های سرمایه گذاری می توان به تشویق سرمایه گذاران برای توسعه فعالیت های اقتصادی کمک کنند.
وی افزود: ایران توانمندی زیادی در حوزه زمین شناسی و اکتشافات معدنی دارد و آمادگی خود را برای کمک به کشور قرقیزستان برای استخراج و فرآوری مواد معدنی اعلام می کند.
وی خاطر نشان کرد: برای اخذ نتیجه مناسب از مذاکرات ۵ کمیته فنی باید تشکیل شود که شامل کمیته فعالیت های بانکی و سرمایه گذاری، کمیته صنعت، انرژی و خدمات فنی و مهندسی، کمیته کشاورزی و بهداشت، کمیته موضوعات حمل و نقل و ارتباطات و کمیته فعالیت های علمی، فرهنگی و گردشگری است.
غضنفری افزود: همچنین تشکیل یک کمیته اصلی و انتخاب فردی به عنوان مدیر هماهنگی به ساماندهی این چند کمیته و ایجاد هماهنگی بین آنها کمک می کند./عب


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.