۵۰ درصد افراد مبتلا به دیابت نوع دو از بیماری خود مطلع نیستند

دیابت نوع دو علامت زیادی ندارد و ۵۰ درصد افراد از دیابت خود مطلع نیستند و گاهی زمانی متوجه بیماری خواهند شد که بیماری به قسمت‌های مختلف بدن آسیب رسانده است.

به گزارش گروه علمی،‌ پزشکی باشگاه خبرنگاران به نقل از وبدا؛ دکتر مریم واشقانی متخصص غدد بزرگسالان با بیان اینکه ۲۰ تا ۳۰ درصد افراد جامعه گرفتار اختلال قند خون هستند، ابراز کرد: به طور متوسط هشت درصد از مردم ایران به دیابت مبتلا هستند و به همین تعداد از بیماری خود مطلع نیستند.

وی با اشاره به بیماری دیابت و علل شیوع آن اظهار داشت: دیابت شایع‌ترین اختلال متابولیک بدن است که به صورت افزایش قند خون بروز می‌کند و از مهمترین علت‌های آن می‌توان به کاهش تولید انسولین در بدن  و مقاومت به آن اشاره کرد که این هورمون موجب کنترل قند خون بدن می‌شود.

متخصص غدد بزرگسالان در همدان گفت: به عنوان مثال در بارداری مشاهده می‌شود که در اثر هورمن‌هایی که در جفت ترشح می‌شود تعادل مصرف قند بهم خورده و فرد دچار دیابت می‌شود.

وی به عوارض این بیماری اشاره کرد و گفت: دیابت موجب درگیر شدن عروق کوچک شبکیه چشم،  گرفتاری عروق کرونری، بیماری‌های قلبی و ناراحتی عصبی در قسمت‌های مختلف بدن خواهد شد.

دکتر واشقانی ادامه داد: عروقی که به مغز، قلب و یا کلیه خون رسانی می‌کنند و همچنین عروق شریان‌های بزرگ، اگر در اثر دیابت آسیب ببینند اختلال در خون‌رسانی به مغز، قلب و اندام‌های تحتانی ایجاد می‌شود، در نتیجه فرد دچار بیماری‌های عروق محیطی خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: از شایع‌ترین عوارض غیر عروقی که بر اثر افزایش قند خون ایجاد می‌شود می‌توان به آب مروارید، آب سیاه، ضایعات پوستی و افزایش استعداد مبتلا به عفونت اشاره کرد.

متخصص غدد بزرگسالان اضافه کرد: دیابت نوع یک در اثر فقدان انسولین ایجاد می‌شود که به صورت حاد بروز کرده و فرد با یک وضع عمومی نامساعد به پزشک مراجعه می‌کند و بیماری تشخیص داده می‌شود.

دکتر واشقانی افزود: در این نوع از بیماری دیابت فرد با علائم افزایش قند خون مانند پرنوشی، پرخوری، پرادراری و یا به صورت علائم مخفی مانند دیر خوب شدن زخم‌ها و یا عفونت‌های قارچی مکرر به پزشک مراجعه می‌کند.

وی به علت‌های افزایش دیابت اشاره کرد و گفت: افزایش دسترسی به مواد غذایی و کاهش فعالیت‌های بدنی از مهمترین علل افزایش این بیماری تلقی می‌شود که افراد در کنار استفاده بی‌رویه از مواد غذایی فعالیت زیادی ندارند.

وی تأکید کرد: فست فودها به دلیل داشتن انرژی زیاد منجر به چاقی شده و چاقی نیز زمینه ساز دیابت می‌شود.

دکتر واشقانی در پایان سخنان خود تأکید کرد: استفاده کافی و مناسب از مواد قندی و چربی در تمام سنین توصیه می‌شود اما میزان فعالیت بستگی به فرد دارد لذا افراد جوان با فعالیت‌های ورزشی و هوازی می‌توانند از ابتلا به دیابت جلوگیری کنند و افراد سالمند نیز با توجه به وضعیت قلبی و عروقی باید فعالیت‌های روزانه خود را تنظیم کنند. /ح


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.