۵۰۰ میلیون بشکه از ذخایر نفت خزر قابل برداشت است

دوشنبه ۱۹ تیر – ۰۸:۴۵:۳۹ ب.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس

پتانسیل قابل توجه تولید نفت خام از شمال کشور:

بزرگنمایی:  

خبرگزای آریا- مدیر اکتشاف نفت خزر حجم نفت درجای یک لایه اکتشافی آن را ۲ میلیارد بشکه دانست و پیش بینی کرد: پیش بینی می شود نزدیک به ۵۰۰ میلیون بشکه از این میزان قابل برداشت باشد.
به گزارش سرویس اقتصادی آریا، مسعود جهدی امروز (دوشنبه ۱۹ تیر) در آیین شکرانه کشف نفت در دریای خزر گفت: نفت کشف شده از میدان سردار جنگل سبک با درجه API 41 بوده و تنها مشکل آن وجود ۱۳ درصد واکس است.
وی با بیان این که برای کشف هیدروکربور از این میدان نزدیک به ۶ هزار و ۴۰۷ متر حفاری شده است، تاکید کرد: برآورد شده برای تولید ۱۲۰ هزار بشکه نفت از لایه ۳۰ متری این میدان باید ۳۳ حلقه چاه حفاری شود.
جهدی درباره سابقه اکتشافی در دریای خزر گفت: از گذشته های دور ۱۶ حلقه چاه در منطقه کم عمق حفاری شده بود که آخرین حلقه مربوط به ۴۵ سال پیش است و از حفاری تمامی این چاه ها نتیجه گرفته بودند که هیدروکربور در دریای خزر وجود ندارد.
وی افزود: حدود ۱۵ سال پیش نیز ۳ حلقه چاه دیگر در مناطق غربی و شرقی این دریا حفاری شد و به این ترتیب تعداد چاه های حفاری شده این منطقه به ۱۹ رسید ولی با این حال نتیجه دلخواه از این چاه ها بدست نیامد.
مدیر اکتشاف نفت خزر با بیان این که پس از تاسیس این شرکت در سال ۸۰، شرکت ملی نفت ایران کشف هیدروکربور از این دریا را به طور جدی پیشه خود کرد، تصریح کرد: در ابتدای کار مطالعات جامعی در کلیه بخش های اقتصادی، ژئوفیزیک، زمین شناسی، امکان سنجی و ژئوشیمیایی و در ابعاد گسترده ای نیز لرزه نگاری دو بعدی انجام و به این ترتیب ۴۶ ساختار کوچک و بزرگ مستعد در این منطقه شناسایی شد.
جهدی ادامه داد: ذخایر کشف شده اخیر نیز از یکی از این ساختارهاست و پیش بینی شده اگر بتوانیم تمام ذخایر این ساختارها را که در اعماق دریا قرار دارند به سطح آب بیاوریم، ذخایر درجای کشور ارتقا چشمگیری پیدا می کند.

کد خبر: ۲۰۱۲۰۷۰۹۱۶۱۷۳۲۸۴۷


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.